Desto yngre, desto bättre för svenskspråkiga barn att lära sig finska?

Sandra Virta

En yngre startålder ger fördelen att lära sig uttalet i språk. Kastar vi in två eller flera språk i samma soppa, kan det hända att barn blandar på uttalet och hittar på ord. Sedan länge har svenskspråkiga fått lära sig den finska grammatiken i skolan, medan uttalet fått släpa efter. En balans kunde bli verklighet ifall barn i daghemsålder får börja höra och lära sig hur finska talas.

Didaktiskt material: Finsk uttalsutveckling hos svenskspråkiga småbarn

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201214100599

2 svar på ”Desto yngre, desto bättre för svenskspråkiga barn att lära sig finska?”

1. Intressant tema!

Det du berättar är tydligt och som tittare blir man snabbt fångad i din forskning eftersom du introducerar med en intressant frågeställning. Genom hela videon behåller du ditt tydliga tal och det är därför lätt att hänga med om vad din avhandling handlar om. Olika vinklar vid filminspelningen kunde göra videon ännu mer intressant att titta på.

Ditt stödmaterial är lätt att förstå och borde absolut användas inom småbarnspedagogiken!

2. Jag gillar att du tagit med finska flaggor samt att du i början hälsar på finska. Du har sammanfattat tydligt och kortfattat din undersökning och det är lätt att följa med. Även om terminologin är inte bekant för mig, gav du exempel så att jag kunde förstå bättre vad det handlar om. Du talade också tydligt och lugnt genom hela videon, vilket bidrog till att det var så lätt att följa med. Videon kunde ha varierats med andra klipp, men samtidigt saknade jag inget utan tyckte helheten fungerade bra så här. Tack Sandra för videon!