Fysisk aktivitet och inlärning

Felicia Willman

Hur viktigt fysisk aktivitet är för hälsan känner de flesta till. Däremot reflekteras det sällan över hur viktig fysisk aktivitet är för inlärningen. I skolan behöver vi arbeta för en fysiskt aktiv vardag för eleverna både för att främja deras hälsa och deras inlärning. Hurdan betydelse upplever klasslärare att fysisk aktivitet har för elevernas inlärning? Är någon form av fysisk aktivitet bättre än andra med tanke på inlärningen?

Didaktiskt material: Fysisk aktivitet under skoldagen

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020113098800

3 svar på ”Fysisk aktivitet och inlärning”

1. Budskapet presenteras tydligt och man får en bra bild över varför fysisk aktivitet är viktigt för inlärningen. Du har lyckats med att framföra centrala delar av din avhandling och det går enkelt att följa med innehållet. Det fungerade väl att du inkludera aktivitet i snutten, det passade bra ihop med temat.

2. Det märks först och främst att du har lagt ner mycket tid på både videon och stödmaterialet. Din rubrik är tydlig och ingressen ger en inblick i videons och avhandlingens tema, vilket gör att man gärna vill titta på videon. Du fångar intresset redan från början av videon genom att berätta varför temat är viktigt. Dessutom använder du dig av många olika bildutsnitt och bildvinklar, vilket gör videon mer levande och intressant. Aningen varierande ljudnivå dock, men det är förståeligt när du filmat utomhus och från olika avstånd. Du får även med ett bra innehåll med både bakgrund, tidigare forskning och resultat. Fint med tydlig avslutning också. Stödmaterialet är enkelt, stilrent och bestod av väldigt konkreta och användbara tips.

3. Tack för videon och stödmaterialet som båda är välgjorda!
    Genom att byta perspektiv och miljö genom hela videon var det lätt att orka lyssna och följa med. Val av miljö kändes även väldigt relevant med tanke på studiens tema. Du var väldigt tydlig och den lyssnande fick en bra inblick i din studie, videon gav även en känsla av pålitlighet då tidigare forskning nämns. Ljudvolymen varierade något under videons gång men störde inte desto mer i och med att ljudet var kopplat till miljön. Det tydliga avslutet på videon blev pricken över i!
    Vad gäller stödmaterialet så är det väldigt snyggt gjort och personligen uppskattar jag den enkla designen samtidigt som stödmaterialet ger tydliga och konkreta tips.
    Bra jobbat!