Högkänslighet hos lärare – en gåva eller en börda?

Petra Rauhala

Alla som någon gång i sitt liv arbetat som lärare vet att det inte är det lättaste av yrken. Skolmiljön kan ofta beskrivas som mer eller mindre kaotisk med ett vimmel av barn och vuxna, ekande utrymmen, kladdiga spaghettisåsfläckar på matsalsgolvet och kännspaka lysrör i taket. Hur upplevs denna verklighet av en lärare som på grund av sitt nervsystem reagerar på allt ännu starkare än majoriteten av människorna? Högkänsliga lärare är inte ett ovanligt fenomen, så hur kommer det sig att vi vet så lite om hur dessa lärare upplever sin arbetsvardag? Denna undersökning ger ordet till fyra högkänsliga lärare som beskriver de utmaningar och fördelar som arbetet medför samt deras strategier för att orka i arbetet.

Didaktiskt material: En överlevnadsguide för den högkänsliga läraren

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110989749

4 svar på ”Högkänslighet hos lärare – en gåva eller en börda?”

1. Tack för videon och materialet!
    Du gjorde en mycket intressant video som i de scener när du filmade lampan och snurrade gav mig som tittare en väldigt intressant känsla med tanke på vad du berättade om. Du fick videon och temat att passa mycket bra samman. Materialet som du gjort är tilltalande och enkelt att ta del av. Jag kan tänka mig att de som behöver verkligen kan ha nytta av det här materialet!

2. Väldigt intressant tema du har haft i din avhandling! Det jag speciellt gillar är att du valt ett tema som berör dig själv och du har säkert fått mycket goda tips för dig själv och nu delar med dig av dem till andra som också är högkänsliga. Tyckte speciellt om att du i videon har många olika sorters moment, det är text, lampor, färger, bilder och ljud. Detta ger en bra uppfattning om hur det är att vara högkänslig för en icke högkänslig person. Stödmaterialet är väldigt fint enligt mitt tycke. Den är konkret, visuellt lockande och tillräckligt kortfattad att man får informationen lätt till sig utan att behöva sitta och läsa flera sidor.

3. Tack för en intressant och välgjord video!
    Inledningen var konkret, väckte intresse och gav en tydlig inblick i hur omgivningen kan upplevas för en person som är högkänslig. Jag uppskattade att du varierade upplägget i videon och du lyckades få med många olika moment under knappa två minuter. Du gav en känsla av kämpaglöd och påvisar att även personer som är högkänsliga kan arbeta som lärare, super!
    Stödmaterialet var väldigt tilltalande och tydligt. Detta stödmaterial ger den högkänsliga konkreta tips i arbetsdagen.
    Bra jobbat!

4. Det var intressant att höra om dina egna erfarenheter och hade gärna hört dem direkt i början av videon. Videovinklarna gav en känsla av att man själv var läraren du pratar om i videon – trevligt!
    Stödmaterialet hade fin och tydlig layout det var kort och koncist. Det var bra tips i stödmaterialet – man kunde kanske ha skrivit in några konkreta tips på t.ex. hur man kan inreda klassrummet för att minimera störande moment?