Stöttning i skrivundervisningen

Ronja Mannström

Skrivundervisningen är en väsentlig del av skolvardagen. Redan från de första skolåren lär sig eleverna att skriva och producera olika texttyper. Hur kan läraren stötta eleverna till utveckling? Vilka stöttningsformer är mest väsentliga i skrivundervisningen?

Didaktiskt material: Stöttningsformernas centrala delar

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101151952

2 svar på ”Stöttning i skrivundervisningen”

1. Hej!
    Fint utarbetat tilläggsmaterial som ger god beskrivning av hur man ska tänka när man ska stötta eleverna. Materialet ser trevligt ut och det framgår tydligt på vilket sätt man kan arbeta. I videon hade det varit trevligt att höra din röst som berättade för att förtydliga och göra en mera personlig känsla av helheten. Tack för att du delar med dig av det användbara materialet!

2. Tack för ett välgjort material! Att ge respons och stöda eleverna i undervisningen är en viktig del av inlärningen och är samtidigt och motiverar dem. I filmen hade det varit trevligt att även fått höra dig berätta om studien och kanske infogat några bilder eller exempel från studien. Stödmaterialet är enkelt och tydligt och förklarar olika stöttningsformer. Materialet kan hjälpa lärare att skapa mångsidighet i sätten man stöttar eleverna i sina arbeten.