Språkmedvetenhet

Benjamin Fridlund & Sara Malin

I läroplanen betonas språkmedvetenhet genomgående. Trots det finns stora sprickor i språkmedvetenhet bland klasslärarstuderande vid de finlandssvenska klasslärarutbildningarna. Språkmedvetenhet borde tydligt tas upp inom utbildningen. Är det gemensamma riktlinjer bland utbildarna som saknas eller faller språkmedvetenheten i skymundan?

Didaktiskt material: Språkmedvetenhet i skolan

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101151905

3 svar på ”Språkmedvetenhet”

1. Jag tycker ni har gjort ett bra jobb. Rubriken är kort och talande, medan ingressen vidare fördjupar det er video handlar om. Ni inleder filmen på ett intresseväckande sätt genom att förklara bakgrunden till varför ert tema är så viktigt. När ni därefter förklarar innehållet i er avhandling använder ni er av varierande bildutsnitt och bildvinklar, vilket gör att videon blir intressant att se på. Härligt med egen musik i bakgrunden också. I vissa klipp var dock ljudnivån på rösten aningen låg i förhållande till musiken. Stödmaterialet var tydligt, stilrent och fungerar bra som en sammanfattning av språkmedvetenhet i skolan.

2. Ni hade en intresseväckande inledning på er video. Jag tyckte också om att ni så tydligt förklarade begreppet språkmedvetenhet och vad språkmedvetenhet innebär. Det var intressant att ni använde er av en språkmedveten skola istället för enbart att läraren arbetar språkmedvetande några lektioner. En språkmedveten skola innehåller så mycket mera att fundera vidare kring. Bra jobbat! Tillägger också att ert stödmaterial var genomtänkt och väckte tankar för vidare refkletioner kring temat för läsaren.

3. En fin och avslappnande video som startade tankeprocesser kring en språkmedveten skola. Ni lyckades betona det relevanta i er avhandling och förmedlade tydligt vad ert resultat påvisade. Några små justeringar i klipp och förhållandet mellan musik och videoljudet kunde ha gjorts för att förbättra den ytterligare. Speciellt ingressen anser jag lyckas med att fånga läsaren och får en att vilja se er video. Stödmaterialet är tydligt och klart samt hör hemma som plansch hos varje lärare 🙂 fint jobbat!