Emma Backlund & Hanna Åkerlund

Hälsa är en väsentlig del av vår vardag. För att vi ska må bra behövs komponenterna mat, sömn och motion. Alla tre komponenter är lika viktiga för en optimal hälsa. Dagens tonåringar har en tendens att hoppa över måltiderna och gå och lägga sig sent på kvällarna.  Detta inverkar negativt på deras allmänna hälsa, vilket också syntes i våra resultat i vår magisteravhandling. Vi har utarbetat stödmaterial i form av diskussionskort som kan användas tillsammans med eleverna för ge dem verktyg som kan förhindra att en negativ trend syns senare under  högstadiet i elevernas sömn- och kostvanor.

Didaktiskt material: Diskussionskort

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103197888

2 svar på ”Att arbeta förebyggande under lågstadietiden inom sömn- och kostvanor bidrar förhoppningsvis till att eleverna inte hamnar i osunda levnadsmönster under högstadietiden”

1. Ämnet hälsa som ni har skrivit om är ett viktigt tema. De framkommer också i er video som ni gjort. Tack vare er video fick man som tittare en bra uppfattning om ert ämne som ni skrivit om.

Diskussionskorten är välgjorda och jag tror starkt att det är lättare för eleverna att diskutera ämnet genom att använda dessa kort.

Fint gjort!

2. Hej!
    Ni bygger upp er video pedagogiskt och ger kortfattad tydlig information om studien ni har gjort, varför den är viktig och tilläggsmaterialet ni har skapat. Man förstår det ni vill förmedla genom att titta på den.
    Er ingress är väldigt informativ, men rubriken är aningen lång. Kunde man korta ner den och hitta någon ”hook” som föreläsarna pratat om?
    Diskussionskorten tycker jag är en bra idé. Det ger ert tilläggsmaterial mervärde att ni valt att göra färdiga kort som man kan klippa ut och använda istället för bara diskussionsfrågor.