Att jobba som klasslärare efter studierna är ingen självklarhet

Hannah Pekkarinen

Flera väljer att byta yrke efter examen. Även yrkesverksamma klasslärare har någon gång funderat på att byta yrkesområde. Pedagogiska studier inom klasslärarutbildningen lockar studeranden som kanske inte har tänkt sig jobba som klasslärare i framtiden. Klasslärarutbildningen som utbildning ger möjligheter att jobba inom andra branscher.

Didaktiskt material: Min digitala dagbok

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020113098631

4 svar på ”Att jobba som klasslärare efter studierna är ingen självklarhet”

1. Din video är välgjord, visuellt tilltalande och förmedlar avhandlingens innehåll på ett lättförståeligt sätt. Jag tycker om att videon varierar mellan videoklipp på dig, ljud, text och bild. Byte att presentationssätt upprätthåller intresset hos tittaren. Det hade varit intressant att få veta vilka yrken som informanterna bytt till.

Stödmaterialet är konkret och utarbetat utgående från avhandling, bra. Jag kände inte till att det finns appar för att följa upp sitt välmående så tack för tipsen!

2. Du har gjort en strukturerad powerpoint och du förklarar också tydligt dina resultat närmare i din videopitch, ett riktigt bra jobb! Tyckte också att stödmaterialet var tilltalande. Temat som du har forskat kring är relevant idag med tanke på att det finns många i nära omkrets som också har studerat till lärare men valt att byta karriärval.

3. Din videopitch är väldigt sammafattande och tydlig. Det är trevligt att du visar dig själv i början och i slutet. Man fick se vem det är som står bakom videon och när du avslutade på samma sätt, fick jag en känsla att du verkligen står för det du just berättat om. Dessutom tycker jag att Powerpointen var ett fungerande stöd och det hjälpte mig att koncentrera på videot.

Ditt ämne är viktigt och stödmaterialet är något som jag själv kunde tänka mig att ha nytta i framtiden.

Fint jobbat! 🙂

4. Vilket intressant tema du valt! Bara det i sig får mig att vilja se din video.

Inledningen var bra i och med att du går direkt in på ämnet, dessutom får det mig att vilja veta varför klasslärare inte väljer att arbete som lärare, som du senare besvarar. Syftet och metoden för studien presenterar du kort och lättförståeligt. Du framför de viktigaste resultaten med din studie på ett lättåskådligt sätt med hjälp av bilder.

Efter att endast sett videon är det inte självklart hur stödmaterialet kopplas till studien. Hade stödmaterialet kanske kunnat rikta sig till skolledning om tips på hur man får lärare att fortsätta vilja jobba som lärare? Dock är stödmaterialet i sig själv bra och troligen till hjälp för klasslärares välmående 🙂