Att undervisa i en sammansatt klass

Karin Oksanen och Mikaela Lindblad

Små skolors framtid är en aktuell fråga på många orter i Finland. Ett lågt elevantal och ett litet kollegium bidrar till en familjär känsla och en stark sammanhållning. Det vanligaste upplägget för små skolor är sammansatta klasser och lärares förberedelse för att undervisa i en sammansatt klass är olika. På vilka sätt organiseras undervisningen i sammansatta klasser? Här presenteras några lärares erfarenheter av att arbeta och undervisa i en sammansatt klass i en liten skola.

Didaktiskt material: Olika sätt att organisera undervisningen

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050629051

4 svar på ”Att undervisa i en sammansatt klass”

1. Bra början där ni ger korta fakta och sen fortsätter med flera frågeställningar. Det väcker tittarens intresse eftersom man vill få svar på det. Ni får tydligt fram vad ni har undersökt om och hur många som deltagit i er studie.

Jag tycker om att videon är uppdelad med flera olika klipp med olika bakgrunder. Det är speciellt bra eftersom ni berättar ganska mycket om ert resultat, och olika vinklar eller variation mellan er två gör så att det händer olika saker och intresset hos tittares upprätthålls.

Bra video och intressant avhandling!

2. Jag valde att fokusera på ingressen och stödmaterialet.
    Ingressen börjar med en bra och tydlig hook, vilket för in läsaren på ämnet. Jag granskade er ingress i ett program som kollar hur lätt eller svår texten är. Ni fick värdet 48 vilket klassas som medelsvår. Detta värde är helt i linje med andra populärvetenskapliga texter.

Stödmaterialet är väldigt tydligt och bra gjort.

Bra jobbat!! 🙂

3. Ni har ett relevant och viktigt tema för er avhandling. Redan från början får man en tydlig uppfattning av ert arbete. Problem och utmaningar lyfts upp vilket gör att ert arbete blir intressant och aktuellt att ta del av.
    De fem olika sätten att organisera undervisningen i sammansatta klasser presenterades snabbt och jag behövde pausa videon för att hinna läsa allt. Sätten var verkligen relevanta för de som jobbar i sammansatta klasser. Som tittare skulle jag gärna ha sett att dessa lämnade kvar en stund på skärmen och att alla skulle synas på samma gång. Innehållet var ändå berömvärt och i stödmaterialet fokuserar ni på dessa. Väldigt bra att ni hänvisar vidare för fortsatt läsning! Videon var bra och hade ett naturligt flyt.

4. Bra ingress där det tydligt lyfts fram vad ni skrivit om och vad ert resonemang kring det var. Jättefint, fräscht och piggt intro, speciellt också gällande musiken. Det kändes inbjudande och man ville se mera. Er video har en jättebra bildkvalité som gör det trevligt att titta. Ni hade en väldigt bra ton vid ert tal. Det var tillräckligt piggt så att man höll koncentrationen och lyssnade men inte för piggt så man tyckte det var konstigt – bra! Ni har ett bra kroppsspråk. Ni ser avslappnade ut men ändå seriösa, och stabila, som att ni vet vad ni talar om och vet vad ni vill ha sagt. Händerna tyckte jag var bra också. Ni rör på dem tillräckligt mycket så att det inte ser stelt ut men samtidigt inte så mycket så att ni ser stressade eller nervösa ut. Det ni har gjort bra är att ni har fått fram det mest väsentliga och förklarar det på ett så tydligt sätt att läsaren förstår vad ni har kommit fram till. Ert stödmaterial är ju supersnygg också – så fint med pastellfärger, stilren clipart och en tydlig förklaring av olika sorters sätt att organisera undervisningen. Tror verkligen att man kan ha nytta av ert material.

Musikjingeln i början var normal volym men sedan när Karin börjar prata är det ganska lågt, vilket gör att man måste skriva upp volymen. Ha helst samma volymnivå genom hela videon så man inte måste höja och sänka fram och tillbaka. Ni använde lite mer avancerade ord, i mitt tycke ibland, t.ex. nativitet. Ni skulle kanske istället ha kunnat säga ”minskad mängd födslar” eller likande om målet är att vara populärvetenskapligt. Ni skulle ha kunnat ha kameran på ett stativ. Det var väldigt stadigt med tanke på att ni höll kameran i handen, bra där, men ibland reagerade man ändå på att det svajade lite. Ibland brukar det vara så svajigt att man blir lite illamående när folk filmar med kameran i händerna. Det var ju så pass stadigt för er att fallet inte var så nu men något man ändå kan tänka på i fortsättningen. Ni hade många bilder på ert resultat, vilket är något jag gillar, men ni skulle i vissa fall ha kunnat ha fram dem längre. Jag tyckte det var lite flummigt slut då ni avslutade med frågor. Tror inte det är nåt fel med att inkludera frågor men som tittare blev man lite förvirrad när ni ställde en fråga och sedan blev skärmen svart och det var slut. Ha kanske ett lite tydligare slut nästa gång.

En väldigt bra och välgjord video som på ett bra sätt hjälpte mig att förstå vad ni ville få fram – bra jobbat Karin och Mikaela!