Idrottande högstadieelevers skol- och idrottsengagemang

Emmy Määttä

Att utöva målmedveten idrott vid sidan om skolgång är mycket tidskrävande och utmanande. Hur skolmässigt och idrottsmässigt engagerade är högstadieelever som går i en idrottsklass? Är stödet för högstadieelever med dubbelkarriär tillräckligt för att de skall nå framgång både akademiskt och atletiskt? Fortsätter eleverna med dubbelkarriären efter högstadiet eller avbryts satsningen? Vilka faktorer kan påverka idrottande högstadieelevers val av andra stadiet utbildning? Detta är frågor som diskuteras och besvaras i min magisteravhandling.

Didaktiskt material:Främjandet av skol-och idrottsengagemang

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104059374

3 svar på ”Idrottande högstadieelevers skol- och idrottsengagemang”

1. Väldigt intressant tema att lyssna till och dessutom aktuellt med tanke på att idrottsklasser i högstadiet är något som diskuterats mycket de senaste året!

Din videopitch var väldigt fångande och trevlig att titta på. Både ljud- och ljuskvaliteten var bra. Du hade med många olika videoklipp med olika inslag och vinklar vilket höll intresset för videon uppe. Du hade dessutom meningar som stöd, vilka uppmärksammade det viktigaste av det du berättade om. Vid en del stillbilder blev det väl lång paus att ”bara titta” och en del prat kunde ha förkortas ner och på så sätt kunde tempot i diskussionen också ha kunnat saktas ner. Jag gillar ditt avslut när du ivrigt berättar om stödmaterialet och hänvisar till det på ett väldigt modernt sätt. Fint jobbat! 🙂

2. Hej Emmy!

Du har valt ett intressant tema som liknar det tema jag valt till min avhandling. I dagens läge finns det bra möjligheter att kombinera studier med idrott, men precis som du nämner kräver det en hel del engagemang från elevers sida.

Bildkvalitén och ljudet är bra i videon. Vinklar och innehållet är varierande, vilket också är positivt. Trevligt att du inkluderade lite text i videon eftersom det då blir lättare att ta till sig information. Personligen upplever jag att fakta om tidigare studier kanske inte är så relevant, så den delen kunde ha förkortats i mitt tycke. Annars bra innehåll i videon. Bra jobbat! 🙂

3. Ett väldigt intressant och aktuellt tema som du har valt. Din video är väldigt bra gjord och redigerad. Det framkommer tydligt vad du vill med både videon och din avhandling. Pluspoäng för att du lagt till text i din video för att ytterligare tydliggöra resultaten. Jag anser att din lista fungerar ypperligt för stödpersoner att läsa och lära sig av. Med hjälp av listan kan idrottande elevers omgivning lätt stöda eleven i fråga. Bra jobbat!