Arbetet är krävande enligt klasslärare

Ida Hultgren & Sandra Kulla

Klasslärare upplever att den psykiska belastningen i arbetet ökar. Mest krävande är föräldrakontakt, elevkontakt och otydliga arbetstider. Arbetet underlättas däremot av en utförlig planering, ett fungerande ledarskap och en tydlig gräns mellan arbete och fritid. Ta del av klasslärares upplevelser för att få tips på hur du kan undvika överbelastning i arbetet.

Didaktiskt material: Minska på stressen

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510602

6 svar på ”Arbetet är krävande enligt klasslärare”

1. Videons kreativa inledning väckte intresset! För övrigt är videon välgjord och den är både underhållande och innehåller information om avhandlingens centrala delar. Varierande bildvinklar gör videon mer intressant och visuellt tilltalande. Ibland var videoklippen lite skakiga, användning av stativ hade gjort videons kvalité ännu bättre.

Checklistan för att minska stress under arbetsdagen är både konkret och snygg. Enkel för lärarna att skriva ut och till exempel placera vid arbetsbordet. Bra jobbat!

2. Vilken välgjord och informativ video! Ert budskap kommer tydligt fram i filmen eftersom ni använder klara förklaringar på ett underhållande sätt. Stödorden fungerar som ett bra komplement och man förstår vilka de centrala delarna i er avhandling är. Ljudvolymen är ibland på olika styrkor, kanske man kunde redigera det i en filmediteringsapp?

Ert tilläggsmaterial är något som borde finnas i alla lärarrum! Fint!

3. Video är välgjord och ger bra insikt om ämnet ni har skrivit om. Ämnet överbelastning och stress är ju ofta något som är negativt och jobbigt att prata om. Men genom er underhållande video känns det lättare att behandla ämnet.

Tillägsmaterialet ni gjort är bra gjord!

4. En väldigt bra videopitch! Ni lyckas verkligen med att utnyttja editeringen för att snabba och sänka hastigheten i videon något som både väcker intresse och lägger fokus på det viktiga i er video. Mycket snygg och enkelt stödmaterial! Bra gjort!

5. Ni fångar mitt intresse direkt! Detta gör ni genom att bjuda på er själva och dessutom ha passande musik till för att skapa den där stressen med planering men på ett roligt sätt! Jag tänker även att det ur klasslärares perspektiv blir mer lockande att se på er video då ni spelat in er video i en klassrumsmiljö och använder er av det material man kan hitta i en sådan miljö.

Ni fortsätter sedan er video med en fråga: är du klasslärare och känner igen dig i den här situationen. Det här tycker jag är jättebra eftersom ni talar till tittaren och jag tror att stress i arbetet är något som berör de allra flesta lärare. Sedan ger ni statistik på arbetsbelastning, vilket gör att situationen kopplas till forskning, bra!

Sedan hoppar ni direkt in på resultatet för er undersökning, vilket också är bra eftersom ni fokuserar på det viktigaste. I slutet av videon framkommer även ett problem som alla klasslärare i er undersökning framförde. Detta var att lärare upplevde att arbetet med lärares välmående var bristfällig från skolledningens sida. På det här viset berör er video inte bara klasslärare utan även skolledningen, fint! Videon avslutas med att ni lockar mig som ser videon att läsa er magisteravhandling för att få veta mera. Jag tycker även att övergångarna från varje klipp är smidiga. Jättebra video!

Stödmaterialet ser trevligt och inte så komplicerat ut och det är kopplat till målgruppen, bra!

6. Videon är väldigt kreativ och bra gjord! Jag gillade att videon utspelade sig i en skolmiljö eftersom det passar bra ihop med ert tema. I början av videon fick man verkligen en inblick i hur det kan kännas för lärare när det är tusen saker man ska hinna med i sin vardag och tiden inte räcker till.

Det skulle ha varit roligt om ni presenterade er video på andra ställen också än i klassrummet, till exempel på skolgården. Väldigt bra video! Även ert stödmaterial uppfyllde sin funktion!