Dubbelkarriär för idrottande högstadieelever

Casper Källberg & Ville Huuhka

Vår avhandling behandlar dubbelkarriär för idrottande högstadieelever. Med dubbelkarriär avses att kombinera idrott och studier. I vår avhandling undersöker vi idrottande högstadieelevers möjligheter och utmaningar med att göra en dubbelkarriär i högstadiet. Vi undersöker detta fenomen både ur idrottande högstadieelevers och skolpersonalens perspektiv.

Stödmaterial: Guide för lärare

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003117894

Kommunikation via Wilma

Lina Björklund och Matilda Rahja

Använder du skoldatasystemet Wilma vid kommunikationen mellan hem och skola? Idag används Wilma som den huvudsakliga kanalen vid kommunikationen mellan hem och skola. Hur Wilma används och vad som kommuniceras där är något som klasslärare och vårdnadshavare bör reflektera kring. Misstolkningar och missuppfattningar har en tendens att uppkomma i den digitala kommunikationen eftersom den icke verbala kommunikationen faller bort. I detta material får du ta del av tips och trix för att kommunikationen ska ske smidigt!

Stödmaterial: Guide för klasslärare och vårdnadshavare

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040110082 

Byt den traditionella undervisningen till praktisk undervisning!

Desirée Westerholm

Vår skola står inför nya utmaningar, det är elevers psykiska hälsa. Den psykiska hälsan bland unga blir allt sämre hela tiden. Därför måste vi i skolan jobba allt mera kring elevers psykiska hälsa. Detta kan vi göra genom att ha mera praktisk undervisning i skolan.

Stödmaterial: Övningar

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050425012

 

Flerspråkighet

Jenny Nygård

I takt med att samhället blir mer flerspråkigt och mångkulturellt syns detta även inom den småbarnspedagogiska verksamheten och i skolor. Vilka konsekvenser har detta på pedagogiken? Hur upplever barn enligt pedagoger flerspråkiga miljöer? I den aktuella läroplanen betonas även barns delaktighet och aktivitet i hög grad; men hur aktiva och delaktiga är barnen i verkligheten i flerspråkiga miljöer?

I avhandlingen diskuteras teman relaterade till flerspråkighet, vidare studeras även pedagogers syn på barn-agens och aktivitet i flerspråkiga sammanhang.

Stödmaterial: Flerspråkighet

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002195973

Språklig inklusion

Jonathan Mård

Man brukar prata om att världen har krympt i och med teknologins utveckling. Hur hanterar vi det faktum att man i dagens grundskolor möter elever med olika kulturella bakgrunder och modersmål? Vilka utmaningar och möjligheter medför detta fenomen för klassläraren samt för eleverna? Viktigt är även att reflektera över hur lärarna upplever sin beredskap i att hantera dessa nya utmaningar.

Stödmaterial: Språklig inklusion

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003067583

Min elev är i behov av stöd – hur går jag tillväga enligt trestegsstödet?

Matilda Lindell

Elever ska erbjudas stöd i sin skolgång i relation till trestegsstödet. Hur gör klasslärarna egentligen det här i praktiken och upplever klasslärarna att de har beredskap för uppdraget? Det man kan konstatera är att klasslärarna upplever att det finns utmaningar i sitt arbete med trestegsstödet. Genom att titta på videoklippet och ta del av stödmaterialet kan du redan nu förbereda dig för uppgifterna i relation till trestegsstödet.

Stödmaterial: Handlingsmodell utgaende fran trestegsstodet

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001212904

Kreativt skrivande

Ulrika Heir

Kreativt skrivande är lekfullt och roligt. Fokus ligger på elevens intressen och tankar som skapare av sin egen text, och inte på grammatik eller stavning. Eleven ska få känna att hen lyckas och att ingen annan styr den egna fantasin. Läs min avhandling för att få veta mer om detta och för att få tips på konkreta övningar inom kreativt skrivande!

Stödmaterial: Övningar i kreativt skrivande

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001142091

Studiebesök till lantgårdar

Emilia Lövsund

Kan dina elever berätta hur maten som serveras i skolmatsalen har producerats? Forskning visar att dagens barn har allt sämre kunskap om varifrån maten de äter kommer. Genom att ta med eleverna till en lantgård ger du dem möjlighet att med alla sina sinnen lära sig om hur matproduktion går till. En sådan upplevelse skapar minnen för livet!

 

Stödmaterial: Studiebesök till lantgårdar

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/169121

Störande beteende

Fanny Nummela

En elev avbryter läraren, en annan sitter och bläddrar på telefonen medan en tredje vandrar omkring i klassen. Allt fler elever och lärare vittnar om att elevers störande beteende ökat och att arbetsron i klasserna och skolorna försämrats. Störande beteende stör lärares arbete men vad tycker eleverna om hur lärarna handskas med det störande beteendet i klassrummen? Hur bör lärare hantera störande beteende och hur vill elever bli bemötta?

Stödmaterial: Material för förebyggande av störande beteende

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/173617