Störande beteende

Fanny Nummela

En elev avbryter läraren, en annan sitter och bläddrar på telefonen medan en tredje vandrar omkring i klassen. Allt fler elever och lärare vittnar om att elevers störande beteende ökat och att arbetsron i klasserna och skolorna försämrats. Störande beteende stör lärares arbete men vad tycker eleverna om hur lärarna handskas med det störande beteendet i klassrummen? Hur bör lärare hantera störande beteende och hur vill elever bli bemötta?

Stödmaterial: Material för förebyggande av störande beteende

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/173617

Ett svar på ”Störande beteende”

1. Intressant ämne och något som varje lärare känner till. Jag tror inte att jag någonsin läst om hur elever upplever lärarens sätt att hantera störande beteende. Som med mycket kan man nå bättre resultat genom att faktiskt söka orsaker till problemen och inte bara lösa problemen, och jag tänker att det är viktigt att förstå vad det störande beteendet kan bero på och vilka behov elever uttrycker. Felriktade åtgärder kan bara förvärra situationen. Intresseväckande ingress, rubriken kanske skulle kunna vara ännu mera slagkraftig? Videon är mycket bra och tydlig, bra talröst. Jag skulle bra kunna tänka mig att använda korten i undervisningen, det enda jag tänkte på att de skulle kunna se mer attraktiva ut. Innehållet mycket bra.