ThingLink är ett webbaserat verktyg som också finns som app i både Google Play och App Store. Med hjälp av ThingLink kan man skapa animerade bilder. Detta betyder i korthet att man utifrån en bild kan skapa interaktiva taggar (klickbara länkar) bestående av exempelvis text, bild eller webbsida (URL). Den interaktiva bilden kan enkelt delas i sociala medier eller bäddas in på en hemsida. Likt många andra webbverktyg erbjuder företaget också en betalversion med mångsidigare finesser (som exempelvis animerade videon och 360-bilder) men man klarar sig rätt bra med gratisversionen.
För att komma igång med ThingLink behöver man skapa ett konto, vilket är gratis. Efter att ha loggat in i ThingLink kan man börja utforska vad andra gjort för att få en uppfattning om verktygets möjligheter. För att skapa en egen interaktiv bild klickar man på “Create”, verktyget fungerar tillsvidare endast på engelska.
Efter att ha laddat upp en bild kan man börja animera den. Editeringsprogrammet är mycket användarvänligt och intuitivt. Det är bara att klicka på bilden på det ställe där man vill sätta en tagg (bokmärke). Det går att välja olika slags utseende på taggarna (främst olika bollar eller bokstäver med olika färger). Samtidigt finns det möjlighet att sätta till en bildtext eller webbsida som syns när man klickar på taggen. Efter att ha lagt ut alla taggar sparar man bilden på webbplatsen. Man hittar alla sina sparade och animerade bilder på webbplatsen (genom att logga in) och därifrån är det också enkelt att dela bilderna vidare i sociala medier eller bädda in dem på en webbplats. Det är också möjligt att bjuda in andra att redigera de bilder som man skapat. För mera information och praktiska detaljer, se exempelvis följande instruktionsfilm (på engelska) eller recension på Skolappar (på svenska).
Inom ramen för den valbara kursen i eklasstandem finns en skriftlig uppgift där tandempartnerna har som uppgift att skapa en gemensam ThingLink där de ska samla sina favoritställen på en karta. Uppgiften går ut på att tillsammans skriva en reklamtext till varje ställe (tagg). Slutresultatet är således en animerad karta med favoritställen inklusive reklamtext som de tillsammans har producerat.