Klasslärarens tankar om sitt välbefinnande i arbete

Oliwia Bäclund

Klasslärare kämpar runt om i skolorna med en känsla av att arbetsmängden ökar och att de inte riktigt hinner med allt som det förväntas av dem. I början av år 2022 gick flera lärare ut i strejk för att få sin röst hörd. Nu är det dags att lyfta fram hur klasslärare egentligen mår och hur de känner att de kan påverka sitt välbefinnande i arbete.

Didaktiskt material: Reflektionsblankett inför utvecklingssamtal

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031632165

5 svar på ”Klasslärarens tankar om sitt välbefinnande i arbete”

1. Hej Oliwia!
    Jag tycker att du har forskat kring ett aktuellt och viktigt tema och att just att du valt att lyfta det som får läraren att känna välbefinnande, och inte den negativa sidan av det, var en bra vinkling så att man också får fram det positiva av läraryrket!
    Urklippen i början av din video fångar tittarens uppmärksamhet och du har en lugn och tydlig röst att lyssna till då du berättar om din avhandling.
    Ditt didaktiska material var passande utgående från avhandlingens syfte och designen var både tydlig och tilltalande!

2. Hej!

Ett intressant ämne du har skrivit om! Jag tycker att du presenterade de aspekter som klasslärare anser bidrar till välbefinnande riktigt bra. Det var klart och tydligt. Gillar även att du hade text mellan klippen och de olika aspekterna. Det gav mera dynamik till videon.
    Tycker att det didaktiska materialet ger väldigt mycket. Anser själv att det är väldigt viktigt med självmedvetenhet och det passar riktigt bra inför ett utvecklingssamtal. Att fundera lite extra på hur man har det. Gillar även de konkreta tipsen som du ger i slutet!

3. Hej Oliwia!
    Jätteintressant och viktigt tema! Jag har själv skrivit min avhandling om ett liknande tema så jag vet hur relevant temat är. Klasslärares arbetsbild är i dagsläget inte särskilt hållbar..
    Jag tycker att du skapat en riktigt bra video. Videon är kort och koncis, du har med det viktigaste och du pratar på med lugn ton utan att haka upp dig. Om jag måste komma med någon konstruktiv kritik så skulle jag ha föredragit att det hände lite mera, exempelvis i form av ett miljöombyte, för nu blev det en aning enformigt. Ljuset skulle även ha kunnat vara bättre. Tycker dock att din redigering var bra – gillade att du klippt in nyhetsartiklar och text till de olika faktorerna.
    Den reflektionsblankett du skapat tycker jag är superbra. Det är jätteviktigt att reflektera och diskutera kring sitt välbefinnande i förhållande till arbetet. Din reflektionsblankett skulle bra kunna användas i praktiken.
    Bra jobbat!

4. Hej Oliwia!

Temat du har valt är verkligen aktuellt och relevant! Lärare har ett väldigt stressigt jobb som kräver mycket av en. Det finns flera saker som kunde förbättras inom yrket och branschen för att skapa en mera stressfri miljö för läraren. Det är av en orsak som det är lärarbrist på så många ställen i dagsläget. En stressig vardag påverkar dessutom inte bara läraren utan även kollegorna och eleverna. Det är viktigt att veta hur man främjar sitt eget välmående genom exempelvis reflektioner. Jag ansåg ditt didaktiska material vara väldigt passande. Trevligt när det finns en färdig mall för vilka teman som bör reflekteras över!
    I övrigt ansåg jag att din pitch var klar och tydlig. Bakgrundsmusiken var dock aningen hög vid skeden vilket gjorde det svårt att höra dig. Annars, Bra jobb!

5. Hej Oliwia,
    Tack för din presentation! Temat som du har forskat kring och som du presenterar i videon är som du också nämner väldigt aktuellt och viktigt. Jag tycker att det var bra att du faktiskt har bilder från artiklar som stöd för ditt argument att ämnet har varit på tapeten. Dessutom tycker jag om att du har stärkt de viktigaste aspekterna genom att skriva en kort rubrik på dem i videon. Du pratade väldigt tydligt och det var enkelt att följa med. Belysningen på videon skulle kanske ha kunnat förbättras aningen men det var ändå inte något som stör presentationen. Som helhet tycker jag att presentationen fungerade väl och det var intressant att få ta del av ämnet.