Programmering i undervisningen

Sebastian Ekroos

Programmering är något som i dagens undervisning är viktigt och mycket aktuellt för att hjälp eleverna i deras problemlösning, samarbeten och digitala kompetens. Men för att eleverna ska förstå programmering måste även lärarna göra det. Vet lärare i dagens skolor vad programmering är och är de tillräckligt bekväma att jobba med programmering för att på ett gynnsamt sätt undervisa eleverna? Finns det även saker som lärarna önskar sig så att de skulle känna sig mera bekväma att jobba med undervisning i programmering? Undersökningens resultat visar på att en stor del av lärarna har, åtminstone en basnivå för kunskapen kring vad programmering är. En stor del känner sig även osäkra och obekväma att jobba med programmering. Majoriteten av respondenterna lyfter även fram att de saknar resurser som skulle lyfta deras undervisning.

Didaktiskt material: Material att använda i undervisningen

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120769873

6 svar på ”Programmering i undervisningen”

1. Hej Sebastian!
    Jag tycker ditt val av forskningsområde var intressant, och som du själv också lyfter så tydligt i videon, av högsta relevans. Du har på ett smidigt sätt förtydligat det du berättar om i videon så att man som tittare både kan se och höra om programmeringens relevans, utmaningar och utvecklingsområden.
    Det finns säkert många lärare som kommer uppskatta ditt didaktiska material då det ger en tydlig översikt över vad som finns, både konkret och som appar, till vilken kostnad samt till vilken årskurs de passar. Jag antar att det är långt ifrån allt som finns, med ditt didaktiska material tar läraren en bit på vägen åtminstone!

2. Hej!
    Du har valt ett aktuellt och relevant tema! Det som fångade mitt intresse för videopitchen är att jag själv inte har så bred kunskap inom programmering och gärna utvecklar mig själv inom detta område, vilket jag kan genom att ta del av ditt didaktiska material! Jag kunde absolut tänka mig att kika på ditt material om jag någon gång hamnar i sitsen att beställa programmeringsmaterial till skolan!

Du har en tydlig videopitch där tittaren både kan se och höra det du förmedlar, vilket gjorde det enklare för den som inte har kunskap inom området att hänga med. Du pratar även lugnt och tydligt så tittaren hinner reflektera över det du säger i videon!

3. Hej!

Intressant tema. Jag tycker själv att programmering är ett bra sätt att få hjärnan att tänka på olika sätt. Programmering tränar många kompetenser som tas upp i läroplanen och stödjer elevernas logiska tänkande.

Det är bra att du inkluderar text som stödjer din video så att man lättare kan följa med. Du talar även väldigt tydligt vilket gör att man utan svårigheter kan följa med i videon.

Ditt didaktiska material har många konkreta tips för hjälpmedel att använda i undervisningen när man vill programmera. Mycket bra gjort!

4. Hej Sebastian!
    Intressant och aktuellt tema! Jag tror att det behövs mycket mera kunskap om programmering och teknologi överlag inom skolvärlden idag. Själv har jag väldigt lite erfarenhet inom detta område men det vore intressant att lära sig mera.
    Du presenterar ämnet på ett lugnt och tydligt sätt. Texten gör också att informationen är lättare att ta in. Du kunde kanske haft något inslag av programmering i videon (till exempel ur skratch) för att göra den ännu mer omväxlande.

5. … Ditt didaktiska material är bra anpassat för både skolor med större och mindre resurser och jag kan därför se det användas i alla kommuner.

6. Hej Sebastian!

Jag tycker att ditt tema är högst relevant!
    Precis som du nämner i din pitch, skulle jag personligen nästan skygga undan från att försöka hålla en lektion om programmering eftersom det är så svårt. Det finns antagligen mycket som kan förbättras också inom lärarutbildningen gällande teknologi och programmering för att göra framtida lärare mera bekväma med att undervisa i programmering.

Jag tycker du har ett väldigt tydligt sätt att berätta och det var behagligt att lyssna på din pitch. Du har en bra betoning på ord du vill framhäva och det syns att du är insatt i ämnet. Jag tycker även att texten i din pitch gjorde det lättare att följa med. Tack!