Sandra Hautasaari

Att spendera tid utomhus ger positiva följder på hälsan. Ett bra sätt för elever att få spendera mer tid utomhus är utomhuspedagogik. Detta är något som det pratas om allt mer idag, men vilka uppfattningar har klasslärarstuderande egentligen om utomhuspedagogik? Forskning har visat att uppfattningar och attityder mot utomhuspedagogik påverkas mycket av hurdan relation läraren har till naturen, vilka erfarenheter läraren har från sin egen skolgång och vad läraren har fått ta del av i sina studier. Med min studie ville jag ta reda på hurdana erfarenheter och uppfattningar klasslärarstuderande har och hur detta påverkar deras syn på undervisningsmetoden.

Didaktiskt material: Lektionsplan för utomhuspedagogik 2×45 minuter

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/186304

5 svar på ”Är klasslärarstuderanden beredda att använda sig av utomhuspedagogik i framtiden?”

1. Hej Sandra!
    Du har forskat kring ett intressant och relevant tema, intressant vinkling att se hur lärarens erfarenheter av utomhuspedagogik påverkar undervisningen. Du har gjort en fin videopitch där naturen lyfts fram vilket tangerar din forskning fint. Din röst är lugn och lätt att lyssna till. Bakgrundsmusiken kunde ha varit lite lägre så att din röst skulle ha kommit fram tydligare.
    Med tanke på resultatet du fått från din forskning, att klasslärarstuderande önskar att det skulle gå mindre tid till planering av undervisning, var det en bra idé att göra en lektionsplan som didaktiskt material. Jag tycker lektionsplanen var välutformad och jag använder mig gärna av den i framtiden som lärare.

2. Hej Sandra!
    Jag tycker att det är ett väldigt intressant tema som du har forskat kring. Att du har spelat in din video ute i naturen tycker jag är ett bra sätt att direkt koppla ihop videon med temat. Du har en väldigt harmonisk röst att lyssna till och du har lyckats bra med ljudnivån även om du har väldigt många klipp som du har redigerat ihop. Ditt didaktiska material var väldigt tydligt och bra strukturerat samt att det hade en stor relevans med tanke på det resultat som du fått fram i din forskning.

3. Hej Sandra!
    Din video var givande och jättetrevlig att titta på. Det passade utmärkt till temat att du spelade in videon utomhus, och jag gillar att du sedan flyttade på dig och bytte miljö i videoklippen så det hände lite mer. Du pratade på i en ton som gör det intressant men jag märkte att du i början av videon hakade upp dig lite och kollade ner på repliker(?) – så det klippet skulle du eventuellt kunnat tagit om. Jättebra redigerat med olika klipp, text, musik och övergångar. Gillade att du hade med musik, men den blev lite hög emellanåt.
    Ditt didaktiska material var definitivt passande med tanke på det du kom fram till i din forskning. Att kunna utgå från en någorlunda färdig lektionsplan skulle nog hjälpa många lärare att anordna utomhuspedagogik.

4. Hej Sandra,
    tack för en fin film utgående från ett mycket intressant ämne. Jag tycker att du redan i inledning väcker mitt intresse då du utgår från vad dagens forskning säger, det får ämnet att kännas ännu mera viktigt och relevant.

Jag gillar också att du filmar utomhus och att det hörs att du går i skogen, man ser solen i träden osv. Det förstärker och förankrar ämnet utomhuspedagogik ännu bättre. Ljudet blir av lite olika kvalitet, det hörs lite bakgrundsljud osv. men jag tycker inte att det stör mig alls. Du har ett behagligt sätt att framföra det du vill ha sagt, och det fångar mig mer än allt runtomkring.
    Du belyser fördelarna med utomhuspedagogik i fem kategorier, och detta blir tydligt och bra tack vare tabellen. Bra också att du tar med utmaningarna och avslutar med en sammanfattning.

Bra med en lektionsplanering som didaktiskt material. Av egen erfarenhet vet jag att det är precis sånt här många av dagens lärare vill ha för att komma igång med ett ämne som kanske är lite utanför ens egen bekvämlighetszon i början, eller av redan intresserade som vill ha lite ny inspiration eller ideér. Materialet passar alla.

5. Hej Sandra!
    Tack för en trevlig och saklig film med intressant ämne! Det känns seriöst och relevant när du utgår från dagens forskning och jag gillar att du filmar utomhus och att du har blandat prat och tabeller.
    Ljudet har lite olika kvalitet och det finns lite bakgrundsljud, men jag tycker att det är en bra film. Bra som sagt med kategorier vad du kommit fram till i din forskning, för det förstärker ämnet utomhuspedagogik och också att du tar med utmaningarna och avslutar med en sammanfattning.
    Jag tycker att det är mycket bra med en lektionsplanering som didaktiskt material, eftersom det är sånt som många lärare vill ha för att komma igång eller få ny inspiration eller nya ideér.