Google kalender, mycket mera än bara ett schema

Jesper Kivikoski

Hur ändrar en digital kalender din vardag som lärare och skolan du arbetar i? Vilka möjligheter ger ett nytt arbetssätt? Jag undersökte hur en digital kalender kan förändra hur man ser på skolan som rum och hur ett nytt arbetssätt kan göra om din arbetsdag som lärare. Väckte jag ditt intresse? Ta del av min avhandling och video för att lära dig mera!

Didaktiskt material: Användarmanual för Google kalender

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/186663

3 svar på ”Google kalender, mycket mera än bara ett schema”

1. Hej Jesper!
    Jag som själv trivs med att skriva in allting i en kalender för att reda upp mina veckor tycker att din forskning är riktigt intressant. Jag tror även att den intresserar och ger idéer till sådana som kanske inte vanligtvis använder kalender i vardagen. Din videopitch var tydlig och jag gillar att du har lagt in bilder för att ytterligare förtydliga och göra videon mer levande.
    Din användarmanual var tydligt utformad och väldigt användbar. Jag gillar att du kombinerar steg för steg instruktionerna med bilder vilket gör det ännu tydligare.

2. Hej Jesper!
    Jag är själv en aktiv användare av Google kalender så det var intressant att ta del av din forskning kring ämnet. Jag gillade inledningen på din videopitch och det var bra användning av bilder också för att göra budskapet mera tydligt. Genom att du använde också inspelat material var du bara berättade i bakgrunden så ger det mera variation till videon. Lite skiftning i ljudnivån från de olika klippen men inget som stör tittandet. Din användarmanual var väldigt tydlig och strukturerad och jag tror att vem som helst kunde följa den även om man inte tidigare är bekant med Google kalender, tack vare bilderna med medföljande instruktioner.

3. Bra inledning i videon. Den fångade upp mig direkt och likaså med dina exempel på var man kan behöva en arbetskalender i telefonen. Jag själv använder inte Google kalender och är inte bekant med funktionen, men efter att ha tagit del av din avhandling har jag ändrat min åsikt om att använda en kalender i telefonen. Du hade bra bakgrundsbilder och det passade i det du sade. I ett skede förändrades ljudet och blev tydligare än vad det var tidigare, men man hörde ändå bra vad du sade igenom hela videon.
    Bra jobbat!