Är stipendieutdelningen rättvis och jämlik?

Emelie Finneman

Stipendieutdelningen är en aktuell fråga som ofta diskuteras i samhället när vi närmar oss våravslutningen. Stipendiekulturen är en lång tradition som vi har i Finland och ändå saknas det några riktlinjer eller styrdokument kring stipendieförvaltningen. Skolan har utvecklats och därför behöver det också ske en utveckling i stipendiekulturen. Vid Vasa Övningsskola har man gjort en förändring kring stipendieförvaltningen men lärare nämner att det fortfarande finns utmaningar kring stipendieutdelningen.

Didaktiskt material: Diplom

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187231

4 svar på ”Är stipendieutdelningen rättvis och jämlik?”

1. Hej!
    Din ingress till pitchen väckte direkt mitt intresse och gjorde mig nyfiken på temat du valt till din avhandling! Din videopitch var väldigt informativ och väckte många tankar hos mig och hur vi skulle kunna utveckla stipendieutdelningen vid skolan där jag själv arbetar.

Du behandlar ett viktigt tema och din video var tydligt uppdelad. Det var bra att du pratade lugnt och tydligt just eftersom din pitch var väldigt informativ, lyssnaren hängde med och hann reflektera över det du berättade. Det var även bra att du bytte lokal i klippen, då hölls man mer uppmärksam på vad som hände!

Ditt didaktiska material var väldigt fint utformat och jag gillar idén att du kallar det diplom istället för stipendium, eftersom det för mig känns mer inkluderande!

2. Hej!

Du har en intressant början på din videopitch. Genom att fråga en fråga fångade du iallafall mitt intresse direkt. Du talar lugnt och tydligt i videon med ett bra och lättförståeligt språk. Du behandlar ett intressant tema som jag inte har tänkt hemskt mycket på tidigare. När jag börjar fundera på stipendieutdelningar så märker jag själv att det emellanåt känns ganska orättvist och ojämlikt vem stipendierna går till.

Ditt didaktiska material tar upp en bra idé om att eleverna skall få nominera vem som får stipendier. Själva materialet är även lätt att använda och fint utformat.

3. Hej!
    Du behandlar ett väldigt viktigt och intressant tema. Den inledande frågan i videon fångar tittaren direkt, eftersom man börjar fundera om det faktiskt är rättvist i egen skola och hur det såg ut när man själv gick i skolan. Du pratar lugnt och med ett bra språk, volymen är också riktigt bra. Byte av plats var du filmade gjorde att tittaren hölls uppmärksam på vad du pratade om.
    Ditt didaktiska material är super och jag kan se mig själv använda det i framtiden.

4. Hej Emelie! Vilket intressant ämne du har valt att forska i! Stipendier är verkligen en fråga som jag inte reflekterat så mycket över innan, men som blir rätt märklig när man väl sätter sig ner och funderar. Det är ju lite konstigt att vissa elever premieras med pengar. Personligen uppskattar jag bokstipendier och liknande, i stället för pengagåvor. Man kan också fråga sig om det känns rätt att eleverna sporras i sin skolgång med hjälp av utsikten att kanske få pengar, det skaver lite. Det var intressant att du hade med Övningsskolans direktiv för stipendieutdelning, och jag håller helt med om att det känns exkluderande att enbart sexor har möjlighet att få stipendium. Det var också bra att du nämnde lärarnas tankar och oro över stipendiefrågan. Jag håller också med om att det är intressant att ingen tidigare forskning finns, då stipendier ändå funnits i skolvärlden länge. Du hade bra ögonkontakt med kameran, och bra koll på ditt manus. Det enda jag kan tänka mig som utvecklingsmöjlighet är att ljudet kanske inte var så jämnt.
    Ditt didaktiska material passade bra till temat. Jag tycker mer om tanken på personliga diplom för samtliga elever än stipendier som bara delas ut åt vissa.