Särbegåvade barn och skola – i föräldraperspektiv

Jenna Nordlund

Särbegåvade elever kan visa sig vara nyfikna, motiverade, lättlärda, empatiska, kreativa och kognitivt starka. Dessa elever har ett stort behov av stimulans och utmaning, men på grund av okunskap och resursbrist händer det att stödåtgärderna uteblir. En särbegåvad elev kan då bli omotiverad, uttråkad, passiv, självkritisk, envis, frustrerad och utåtagerande. Jag har undersökt hur föräldrar till särbegåvade barn upplever barnet och barnets situation i skolan. Vill du lära dig vad särskild begåvning handlar om? Läs min avhandling för att ta del av föräldrars tankar om särskild begåvning.

Didaktiskt material: Snabbguide för att identifiera och bemöta särskilt begåvade elever

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187507

3 svar på ”Särbegåvade barn och skola – i föräldraperspektiv”

1. Intressant tema och du presenterade det på ett intresseväckande sätt. Genom att du listade viktiga punkter i videon tydliggjordes klippet. Till nästa gång kan du tänka på att lämna kvar dem i bild lite längre så att man hinner läsa. Ditt didaktiska materialet du skapat verkar användbart. Bra jobbat!

2. Hej!
    Du har valt ett intressant och viktigt tema att skriva om. Du fångar tittarens uppmärksamhet och din målgrupp är klar och tydlig. Jag gillar att du använt dig av bilder för att lyfta fram de viktigaste punkterna, men som ovan nämner kunde du låtit dem va kvar, alternativ förkorta vissa texter, för att tittaren ska hinna läsa dem ordentligt. Bra jobbat Jenna!

3. Hej Jenna!

Väldigt intressant tema! Bra att du började med en fråga, det väckte mitt intresse direkt. Du lyfte fram punkterna i videon väldigt bra och du var väldigt avslappnad framför kameran. Som avslutningsvis tycker jag att det var bra att du lyfte fram att om man vill veta mer så ska man läsa din avhandling. Bilderna du hade i videon kunde du ha varit framme lite längre eftersom man var tvungen att pausa videon för att hinna läsa.

Ditt didaktiska material var bra och väldigt lätt att förstå! Riktigt fint jobbat!