Skapa goda lärmiljöer tillsammans!

Jessica Andersson

Tidigare forskning visar att lärmiljön har en stor betydelse på elevers lärande och välbefinnande. Lärmiljöerna skall, tillsammans med elever, således skapas utifrån elevers individuella och gemensamma behov. Men hurdan är den goda lärmiljön enligt eleverna? I min avhandling undersöker jag femteklassares syn på en god lärmiljö, en lärmiljö där de lär sig och mår bra. Är du osäker på hur du kunde inkludera dina elever i processen att skapa en god lärmiljö eller överlag hur elever ser på den goda lärmiljön? Läs min avhandling och bekanta dig med mitt didaktiska material för att skapa den goda lärmiljön tillsammans med dina elever.

Didaktiskt material: Handbok – att skapa goda lärmiljöer

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187384

2 svar på ”Skapa goda lärmiljöer tillsammans!”

1. Hej Jessica! Du har ett väldigt intressant och relevant ämne i din avhandling som många lärare kommer att ha nytta av när de skapar goda lärmiljöer tillsammans med eleverna. Du inleder med att ställa frågor till tittaren, vilket fick mig faktiskt att fundera på ämnet, vilket igen är ett tecken på att du fångat tittarens (mitt) intresse. Du har skapat en bra och tydlig video som är lätt att förstå och hänga med. Du har en bra avslutning där du verkligen vill fånga tittarens intresse till att läsa vidare på din avhandling och det didaktiska materialet du skapat. Ditt didaktiska material var väl uppbyggt och ett ypperligt stöd för bland annat klasslärare att använda i klassrummet. Jag blev själv genast inspirerad av ditt didaktiska material och kommer definitivt att använda det i framtiden. Bra jobbat!

2. Hej Jessica!

Vilket otroligt intressant ämne du har valt för din avhandling! Det är verkligen bra att du tar upp en så viktig och relevant fråga, som enligt min åsikt inte får tillräckligt med utrymme i skolvärlden. Jag måste säga att inledningen i din video fångade mitt intresse på direkten. Det fick mig verkligen att reflektera över ämnet. Din presentation är tydlig och lätt att förstå, vilket underlättar för tittaren.Att du i slutet av din video också visar ditt didaktiska material lockar och inspirerar tittaren till att fortsätta ta del av din forskning och material, vilket också jag gör. Fint jobbat!