Förebygga störande beteende i undervisningen

Jenni Mattila

Störande beteende i undervisningen har ökat under de senaste åren. Om beteendet förekommer under en längre period kan detta påverka lärares ork, motivation och arbetsglädje. Dessutom upplever enbart 1/4 av lärare att de har fått tillräckligt med utbildning för hur de kan förebygga och hantera utmanande beteende. Vill du veta hur lärare förebygger störande beteende i undervisningen? Svaren finner du i min avhandling och didaktiska material där jag funnit fem effektiva metoder.

Didaktiskt material: Hur förebygga störande beteende

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187486

4 svar på ”Förebygga störande beteende i undervisningen”

1. Överlag tycker jag att det var en helt bra idé att du börjar inomhus och flyttar dig utomhus för att göra videon mer dynamisk. Det är dock lite väl många osmidiga klippningar som märks i både ljud och bild. Manuset fungerar bra överlag och jag tror att hooken är igenkänningsbar för många (sen hade det kanske varit bättre om du sagt ”vikten” i stället för ”viktigheten”). Du pratar också ledigt och bra och lyfter tydligt fram de olika punkterna. Texten är ett bra inslag som hjälper till med detta, men det kan hända att en annan färg eller en bakgrund hade gjort att den synts bättre.

Det didaktiska materialet är snyggt gjort och det är bra att det syns flera punkter under varje huvudpunkt, det ger en fördjupning åt det du tar upp i videon. Den centrerade texten ser dock lite konstig ut vid punkterna, så jag undrar om det där hade fungerat bättre med vänsterjustering. Jag tycker också om att du avslutar med förslag på litteratur.

2. Hej Jenni!

Scenariot du beskriver känns som någonting varje lärare kommer få erfarenhet av någon gång i sin karriär.
    Du pratar om ämnet väldigt naturligt, det är lätt att följa med. Förutom att du säger dina metoder, tycker jag att det var extra bra med exempel på dem. Vinden i videon var tyvärr en dålig ”paid actor” eftersom den störde ljudet med sin närvaro. Stödtexten var ett positivt element. Materialet du gjort var underbart estetiskt och iögonfallande, den kommer jag använda mig av i mitt framtida läraryrke. Väldigt smart gjort att tillägga litteraturförslag också!

3. Hej Jenni!
    Tack för en trevlig film med aktuellt ämne, som de flesta känner igen sig i! Du berättar naturligt och det känns relevant och jag gillar att du filmar utomhus och att du har förstärkt vad du kommit till med text.
    Ljudet har lite olika kvalitet och det finns bakgrundsljud, men jag tycker att det är en bra film.
    Jag tycker att ditt didaktiska material är mycket bra, tydligt och åskådligt och det är sånt som jag och många lärare kan ha nytta av.
    Bra jobbat!

4. Jag tycker att videon behandlar ett ämne som nog de flesta lärare har tänkt på, eftersom det är så pass relevant. Du verkar riktigt bekväm framför kameran, och hela presentationen känns väldigt naturlig. Även om det finns några onödiga bakgrundsljud i videon, så tycker jag inte att det påverkar kvaliteten alltför mycket. Att du använde dig av stödord var verkligen ett bra komplement, och det gjorde det lätt för tittaren att följa med i ditt resonemang. Jag tycker att ditt didaktiska material är tydligt och inbjudande. Det ger mig lite känsla av föräldramöte, och att materialet skulle kunna användas i sin helhet i en presentation där läraren hänvisar till din avhandling. Det är alltid bra att ha med förslag på litteratur, så att de som är intresserade enkelt kan få mer information om ämnet. Bra jobbat!