Att undervisa huslig ekonomi på distans

Andrea Julin & Johanna Jussila

För att förhindra spridningen av covid-19 var skolorna i Finland tvungna att periodvis under ett år hålla undervisning på distans. Alla ämnen berördes, däribland det praktiska läroämnet huslig ekonomi. Vanligtvis hålls lektionerna i undervisningskök i skolorna, men nu förflyttades undervisningen till varje elevs eget hem. I vår avhandling har vi undersökt hur ämneslärare i huslig ekonomi upplevde den exceptionella situation som de plötsligt ställdes inför när de övergick till distansundervisning.

Didaktiskt material: Handbok i distanundervisning

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187204

2 svar på ”Att undervisa huslig ekonomi på distans”

1. Hej,
    Er videopitch var tydlig, informantiv och ett bra paket att ta in!
    Videoklipperna som ni hade var trevliga och gav ett mervärde till pitchen. Videopitchen var dynamiska och lätt att följa med.
    Tyvärr kunde jag inte öppna det didaktiska materialet.

2. Hej Andrea och Johanna. Ni har valt ett intressant ämne att undersöka. Jag tycker ni har lyckats skapa en bra och tydlig video som fångar tittarens intresse. Ni har använd varierande sätt att visualisera er video, vilket gör att tittarens uppmärksamhet hålls hela videon igenom.
    Jag tycker även att ni lyckats skapa ett bra didaktiskt material som många huslig ekonomi lärare kommer att ha nytta av ifall de kommer att undervisa på distans. Det finns exempel på hur man kunde bygga upp en distanslektion, men även utrymme att själv skapa och planera. Bra jobbat!
    Det som jag la märke till var att ljudnivån varierande vid vissa ställen i videon, vilket gjorde att det ibland var svårt att hänga med.