Den vegetariska skolmaten ur kosthållsperspektiv

Elin Söderholm

Vegetarisk mat i skolor är ett ständigt aktuellt och hett omdebatterat ämne. Det finns en grupp av relevans för ämnet som sällan kommer till tals i debatten: kosthållspersonalen, alltså de som faktiskt tillreder den vegetariska skollunchen. Vad tycker de om att tillreda vegetarisk mat? Besitter de den kunskap som behövs för att tillreda fullgod vegetarisk kost? Hur ser de på frågor som hållbarhet, svinn och framtid i relation till den vegetariska skollunchen? I min avhandling har jag intervjuat kosthållspersonal från hela Svenskfinland. Låter detta intressant? Läs min avhandling!

Didaktiskt material: Vegetarisk skolmat – kampanjer

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187212

2 svar på ”Den vegetariska skolmaten ur kosthållsperspektiv”

1. Hej Elin!

Jag gillade verkligen din video, så roligt att du valt en lite annorlunda stil med konkret koppling till temat i din avhandling! Du talar tydligt och videon är välstrukturerad.

Det som eventuellt kunde ha gjort videon ännu bättre är textstöd. Till exempel när du listade vilka frågor du hade ställt i din avhandling eller sammanfattade dina resultat så kunde frågorna/resultatet också ha visats i textform i videon.

Det didaktiska materialet är både visuellt och innehållsmässigt fungerande, jag tänker att bespisningspersonalen säkert har nytta av att ha alla kampanjer sammanfattade på ett ställe. Man kan då titta igenom kampanjer och det tillhörande materialet och välja de kampanjer som är mest lämpliga.

2. Snyggt jobbat Elin!

Videons utformning gjorde så att man blev riktigt hungrig medan du försåg en med fakta från din avhandling. Det fick en också att känna, att man tänker vegetarisk matlagning som svårare än vad det i slutändan är.
    Materialet som du utformat ger en klar överblick på pågående/kommande kampanjer. Jag kan se hur detta kan vara till hjälp för personal inom branschen. Personligen anser jag det lättare att bli inspirerad när jag vet att det är flera andra som engagerar sig i samma sak.
    Ljudet kunde ha varit mera jämnt, men annars en väldigt inspirerande pitch.