Faktorer som hjälper och stjälper en dubbelkarriär

Jonatan Järn och Viktoria Enlund

Tidigare forskning har fokuserat på vad eleverna tycker är viktigt för att framgångsrikt utföra en dubbelkarriär. Men vad anser egentligen lärarna? I vår avhandling undersöker vi just detta och identifierar olika möjligheter och utmaningar förknippade till dubbelkarriär. Med hjälp av den socio-ekologiska modellen har vi kategoriserat möjligheter och utmaningar i individuella faktorer, relationella faktorer och samhälleliga faktorer.

Didaktiskt material: Checklista för läraren

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187091

3 svar på ”Faktorer som hjälper och stjälper en dubbelkarriär”

1. Bra editering i videon och koncept som kopplar till avhandlingens tema. Manuset fungerade också bra med tydlig hook och call to action. Avhandlingen summerades fint så att de väsentliga delarna lyftes upp. Ljudkvaliteten varierar lite och språket och hållningen skulle ibland kunnat ha varit lite ledigare (det går t.ex. att säga ”det här”, ”detta” låta i mina öron väldigt konstlat då det används i talar språk).

Jag tyckte att det didaktiska materialet verkade välgjort överlag. Det ser snyggt ut, det verkar relevant ur min synvinkel och jag tycker om att det inte bara är en checklista utan att där finns delar att fylla i också. Punkterna om läraridentitet och mångsidig undervisning tycker jag var lite luddigt formulerade. Känns lite oklart vad man ska tänka på konkret vad gäller att avgöra om man utvecklat sin ”läraridentitet” och varför ska inte ”jag främjar” istället för ”jag vill främja” (Kanske lite samma med att ha ”försöka” framför vissa verb?)

2. Det verkar som att ni har utfört en väldigt intressant studie. Jag tycker att videons början var bra då ni inledde med en fråga, och sedan tydligt presenterade vad ni studerat. Videons disposition var välplanerad och jag tycker att det ni lyfte fram var relevant. Jag gillade även att ni inkluderade bollen i videon, och använde er av både klipp på er själva men också andra klipp. I den del där ni presenterade resultaten (de klipp där ni endast bandade in er röst) skulle jag ha uppskattat mer visuellt stöd som t.ex. lite text eller några punkter kring det ni berättade. Ni avslutade videon bra och lyfte upp er magisteravhandling och att man kan kontakta er vid frågor. Jag tycker att ert didaktiska material var tydligt och jag gillade att det både kräver läsning och eget skrivande, samt bidrar till reflektion. Det skulle vara intressant att testa jobba i en skola med idrottsprofilering. Fint jobbat!

3. Ni har gjort en riktigt bra video! Bra inledning och genom bollen visar ni att allt hänger ihop. Jag tyckte också det var bra att ni valde att ta med andra klipp och göra voice-over istället för att endast filma er när ni talar. Det kunde ändå varit bra att i de klippen lägga in nyckelord eller dylikt för att framhäva de viktigaste punkterna. Men ni knöt ihop säcken bra med sammanfattningen i slutet. Bra jobbat!