Alexandra Rehnfeldt & Sofia Rönnblad

Spindeln i nätet. En trygg vuxen som befinner sig där det händer. Så beskriver skolcoacher sin roll i skolan. Men vad är en skolcoach? Vad gör en skolcoach? Och varför är skolcoachen så viktig för elevernas hälsa? Vår avhandling svarar på dessa frågor, med syftet att ta reda på hur skolcoachens arbetsbild ser ut och hur skolcoachen upplever att hen kan främja elevernas hälsa i årskurs 7–9 i skolor i Svenskfinland.

Didaktiskt material: Styrka och välbefinnande i skolan

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187248

6 svar på ”Skolcoachens upplevelse av sin arbetsbild och roll i främjandet av elevers hälsa”

1. Hej Alexandra och Sofia!
    Ni har gjort en mycket fin och tydlig video. Ni fick in mycket fakta och viktig information i videon. Videon var lätt att följa med i och ni fångade mitt intresse för ämnet direkt. Er avhandling är om ett mycket viktigt ämne och jag tror att skolcoacher borde bli ännu mer vanligt i skolor. Tycker det är mycket positivt att ni lyfter fram skolcoachernas roll i skolorna, eftersom de inte alltid får så mycket synlighet som de borde få.

2. Hejjsan Sofia och Alexandra!
    Jag måste inleda med att ni har valt ett väldigt intressant och viktigt ämne att forska om! Då man ser er video pratar ni väldigt tydligt och har ett lugnt förhållningssätt som gör det lättare att ta del av informationen. Ni lyckas lyfta fram de viktigaste delarna med er avhandling då ni hade med vad ni gjort, varför ni gjorde det, presenterade resultatet och även förklarade varför vi ska bry oss om er undersökning! Mycket bra jobbat.
    Ändå jag kom att tänka på var att belysningen var en faktor som man skulle eventuellt ha kunnat ändra på, kanske undvika skugga och framhäva ett naturligt ljus istället.

3. Hej! Jag tycker att ni har ett väldigt lugn då ni berättar om ert ämne vilket gör att man även själv blir lugn! Ni känns naturliga framför kameran och det var väldigt lätt att följa med i det ni berättade. Ni har forskat om ett väldigt viktigt ämne och ni fick med mycket information vilket gör att man blir intresserad att läsa er avhandling, plus för det! Annars tycker jag även att miljön var passande och kunde kopplas till det ni berättade om. Bra!

4. Hej Sofia och Alexandra!

Ett mycket viktigt ämne som ni valt för er avhandling. Skolcoacher är som ni betonar viktiga i skolmiljön och något som borde prioriteras och finnas tillgängliga i alla skolor. Ni verkade mycket lugna och avslappnade i er video och gav också ett intryck av att ni kan ert ämne. Jag tyckte speciellt om hur ni lyfte fram varför er avhandling är viktig och varför den är viktig för personal i skolan och för oss som blivande lärare i framtiden. Som utvecklingsmöjlighet till er video reagerade jag på att ljudkvaliteten var lite olika i era klipp. Vissa klipp kunde ha haft lite bättre ljud så att de passat bättre in med de andra.

Ett mycket fint material som ni skapat. Bra att ni lyfter fram hur lärare och en skolcoach kan samarbeta även under lektionerna. Jag tror att den allmänna bilden av en skolcoach är att de är med eleverna enbart under rasterna och inte jobbar tillsammans med lärare. Därför är just ert material en bra påminnelse om att skolcoacherna också kan vara behövlig hjälp under lektionerna.

5. Hej Sofia och Alexandra!

6. Hej Alexandra och Sofia!

Ni har gjort en viktig och väldigt intressant studie. Ni har planerat er video och didaktiska material noggrannt. Jag skulle själv gärna testa någon av aktiviteterna från ert didaktiska material i framtiden.

Jag gillar att ni inledde videon med en fråga och sedan lyfte fram vad en skolcoach egentligen jobbar med. Ni presenterar också resultatet tydligt och jag tycker att ni har bra flyt då ni pratar, det märks att ni är pålästa och vet vad ni pratar om. Jag gillar också att ni använder er av varierade klipp i olika vinklar. I vissa fall är ljudet lite olika i klippen men man hör och förstår ändå allt. Ni avslutar videon bra genom att sammanfatta resultatet och lyfta fram vem som kan ha nytta av er avhandling. Bra jobbat!