Faktorer som påverkar klasslärares psykiska hälsa

Joakim Lönnqvist & Andrea Westersund

Fokuset har länge varit på elevernas psykiska hälsa och hur klasslärare kan stödja den. Men hur kan klasslärarna stödja sin egen psykiska hälsa? Vilka faktorer påverkar den? I vår avhandling har klasslärare med 15+ år intervjuats. Under intervjuerna framkommer det hur de anser att deras nuvarande psykiska är och vilka faktorer som har påverkat negativt och positivt på deras psykiska hälsa.

Didaktiskt material: Välmående tracker

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187510

3 svar på ”Faktorer som påverkar klasslärares psykiska hälsa”

1. Hej Joakim och Andrea!
    Ni har gjort en väldigt fin och tydlig video. Ni fångade mitt intresse för ämnet direkt och speciellt när man själv ska bege sig in i arbetslivet snart är det viktiga faktorer att ta i beaktande. Videon var lätt att följa med i och ni har även utarbetat ett tydligt och konkret didaktiskt material som kan vara till god användning. Bra jobbat!

2. Hej!
    Jag tycker att ni har gjort ett riktigt bra arbete. Det var lätt att följa med och det var en väldigt fin detalj att ni hade skrivit upp det allra viktigaste på skärmen. Det gjorde allt ännu tydligare. Jag tog även en titt på ert didaktiska material och tycker att det är något som definitivt kunde användas i skolorna eftersom jag tror många lärare och speciellt kanske rektorn skulle ha nytta av det! Härligt!

3. Hej på er och tack för en fin och intressant video! Att ni inleder med att ställa en fråga till tittaren fångar direkt mitt intresse, och bidrar också till att ämnet ni tar upp känns relevant för just mig. Jag vill veta mera.
    Ni fortsätter att på ett bra sätt förklara faktorer som påverkar den psykiska hälsan, både positivt och negativt. Det gör att jag själv samtidigt kan sitta och relatera utgående från egna erfarenheter/nuvarande föreställningar. Det ni tar upp i videon känns hela tiden relevant till det jag ska jobba med i framtiden vilket håller intresset uppe. Ni påpekar att detta är ett viktigt ämne, och ja! man kan bara hålla med.
    Tydlig och klar resultatredovisning där jag får veta bra aspekter som ni kommit fram till i er undersökning.
    Ni avslutar snyggt med att presentera ert didaktiska material på ett sånt sätt att jag bara direkt vill klicka in och kolla upp det.
    Bra jobbat!