Att leda relationer och grupper på distans

Theo Granfors

Coronapandemin har på flera sätt förändrat människors livsvanor och påverkat olika verksamheter. Skolans verksamhet är inget undantag. Undervisningen gick från ett fysiskt klassrum präglat av sociala interaktioner till att istället bli digital där elever och lärare inte längre befinner sig under samma tak. Detta kräver nya tillvägagångssätt och förändringar i hur såväl skolan, lärare och elever arbetar inom undervisningen. Undersökningen fokuserar på att synliggöra hur lärare upplever arbetet med grupper, gruppprocesser och relationer när de ställs inför förändringar i form av distansundervisning. Undersökningen syftar på att lyfta fram lärarnas erfarenheter och upplevelser av att arbeta inom dessa områden i och genom distansundervisning.

Didaktiskt material: Handbokför undervisning på distans

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187218

3 svar på ”Att leda relationer och grupper på distans”

1. Hej Theo! Vilket intressant och aktuellt ämne du har valt att forska i, jag tror det är välbehövligt att dessa problemområden med distansundervisning lyfts upp. Speciellt synd var det att höra att lärare upplever att inkludering känns utmanande för lärare, eftersom det är väldigt viktigt. Du framstår som avslappnad framför kameran och du talar talar fritt och ledigt, bra!
    Jag gillade speciellt att utvecklingsidéer för distansundervisningen togs upp i videopitchen.
    Som utvecklingsmöjllighet: musiken var kanske lite väl hög i förhållande till ljudet i pitchen.

Även ditt didaktiska material var bra, det var snyggt utformat, informativt, klart och tydligt.

2. Hej Theo!

Du framför ditt tema för avhandlingen på ett tydligt och effektivt sätt. Du har valt en neutral bakgrund vilket gör att lyssnaren fokuserar på det du säger. Klippen har redigerats ihop på ett skickligt sätt. Musiken i bakgrunden kunde tonas ner. När du står längre bort från mikrofonen tar musiken över.

Handboken var proffsigt utvecklad. Den ger läsaren viktiga tips på hur man kan styra upp distansundervisning. Gillade speciellt de sju tipsen du skrev i slutet av handboken. Dessa tips kan lika bra fungera i ett fysiskt klassrum som på distans. Tack för ditt viktiga bidrag inom forskningen kring distansundervisning!

Hälsar, Jessica Andersson

3. Hej Theo!

Intressant tema du lyfte fram som är väldigt aktuellt. Du lyfte fram väldigt viktiga punkter i videon. Du var väldigt avslappnad och pratade fritt som gjorde att det var lätt att följa med. Som utvecklingsförslag kunde du sänka musiken i bakgrunden eftersom den var väldigt hög.

Handboken ser väldigt proffsig ut och väldigt tydlig! Bra jobbat!