Tappar dina elever motivationen under slöjdarbete?

Carolina Blomström

Har du som lärare märkt att dina elever ibland tappar motivationen under slöjdarbete? För att kunna hjälpa eleverna med denna dalande motivation kan du som lärare ha nytta av att först veta vilka typer av situationer under slöjdarbetet som riskerar att leda till dalande motivation hos eleven. Är det något som kan förändras i undervisningen eller är det något hos eleven själv som påverkar motivationen? Om detta låter som något du kan ha nytta av, föreslår jag att du läser min avhandling och tar del av det didaktiska materialet jag har skapat.

Didaktiskt material:
Behöver du hjälp?

Instruktioner

Exempel stickning

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/186757

4 svar på ”Tappar dina elever motivationen under slöjdarbete?”

1. Hej Carolina!

Det var ett intressant tema du har valt att skriva om! Videon är ju väldigt snyggt gjord och tilltalande med skiften mellan animation och ”talking heads”. B-roll delen där du filmar kameran gör också mycket för känslan av kvalitet i videon.
    Du kunde eventuellt ha satsat mera på ljudet i filmen. Ibland pratar du lite snabbt och utan en bra mikrofon blir det lite ansträngande att höra allt som sägs.
    Det didaktiska materialet är väl gjort och behövligt i slöjdundervisningen. Det kan säkert också stöda andra lärare i undervisningen.

2. Hej Carolina!

Du har gjort en intressant undersökning om ett ämne som lärare stöter på dagligen i sitt arbete. Jag gillade speciellt mycket videons introduktion och den fångade bra tittarens uppmärksamhet. Videon var lätt att följa med då du växlar mellan animation och video. Ditt didaktiska material var väl utänkt och användbar i parktiken.

3. Hejsan Carolina!

En riktigt fin utförd videopitch. Du presenterar en väldigt variationsrik video med flera olika delar/moment som gör att tittaren inte tappar sitt intresse. Genom använda sig av animationer kombinerat med att du också filmar dig själv blir det både mera intressant, personligt och humoristiskt. Du har ett gott öga för små deltajer som ger mervärde för pitchen.

Det didaktiska materialet tycker jag att är väl utformat och kan enkelt användas som stöd inom slöjdundervisningen.

Om man vill utveckla videopitchen skulle jag satsa på att förbättra ljudnivån och kanske använda mig av lite kortare formuleringar.

4. Hej Carolina!

Väldigt intressant och aktuellt ämne som du har valt! Videopitchen var passlig längd, dynamisk och lätt att ta sig an med. Jag skulle utveckla ännu taltempon när du talar. Det är bra att du har även text som stöd, men det skulle inte skada att prata lite långsammare. I din video har du fin grafik med en lockande hook.
    Det didaktiska materialet var ett bra verktyg som kan föras in i klassen. Det skulle vara intressant att se ifall det fungerar i verkligheten. Fördelen är att läraren har på förhand bestämt att vilka instruktionsvideor är lämpliga.