Sambandet mellan elevers välbefinnande och skolprestationer

Senny Mattsson & Sami Elshawadfi

Välbefinnandet bland barn och unga i världen blir allt sämre, så är även fallet i Finland. Nu är det dags att ta reda på hur lågstadielärare i Finland ser på välbefinnandets påverkan på skolprestationer, hur de arbetar för att främja välbefinnandet hos sina elever och hur de anser att en god lärar-elevrelation tar sig i uttryck. Vill du också stöda dina elevers välbefinnande och hjälpa dem mot bättre skolprestationer? Ta då del av vår avhandling och vårt didaktiska material!

Didaktiskt material: att framja valbefinnnande i skolan

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/186970

4 svar på ”Sambandet mellan elevers välbefinnande och skolprestationer”

1. Hej Senny och Sami! Ert ämne är intressant och relevant. Videon fångar tittarens uppmärksamhet, och frågorna i början av videon fångar tittarens intresse. Klippen i videon är logiskt uppdelade och har en passlig längd. Miljöerna som syns i videon passar bra till videons tema. Det gav en variation i videon att ni inte alltid syns i bild från början till slutet i alla klipp utan att ni går in och ut ur bild i vissa av klippen. Videons målgrupp framkommer tydligt i videon, ni riktar er till målgruppen på ett bra sätt i slutet av videon. Det är ibland svårt att höra vad ni säger i videon. Ert didaktiska material har ett fint utseende och är informationsrikt och lätt att ta till sig.

2. Hej på er!
    Ni behandlar ett viktigt ämne och har gjort en intressant video. Ni fångade min uppmärksamhet direkt och ni talar lugnt och tydligt hela videon igenom. Ni har gjort det väldigt tydligt att videon riktar sig till lärare och ger också bra med information om er avhandling och era resultat. Jag gillar hur ni böt plats där ni filmade på. Ni har även utarbetat ett fint didaktiskt material som är enkelt att använda. Fint att ni också gav tips på litteratur!

3. Hejjsan Sami och Senny!
    Gillar skarpt ert val av inledning, jag som tittare fastnade direkt för er avhandling. Det känns som att ni förberett er med ett manus eftersom ni är väldigt tydliga och konsekventa i det ni säger som underlättar för tittaren att fokusera på det som är eran kärnpunkt i undersökningen. Ni har även klippt, redigerat och använt många olika vinklar i videon som gjorde videon mer varierande och underhållande att se på. Jag upplever att även fast ni var utomhus så var ljudet bra och man hörde vad ni sade. Jag anser även att videon är riktad mot er tänkta målgrupp, det vill säga lärarna! Bra jobbat.

4. Hej Senny och Sami!

Ni behandlar ett ytterst viktigt tema som har varit och som kommer vara på tapeten inom skolsamhället. Introduktionen i klippet fångar lyssnaren genom att lyssnaren själv får fundera på sin egen skolgång och i förhållande till dagens skola. Ni pratade tydligt och hade klippt ihop delarna skickligt. Detta tema hänger starkt ihop med mitt tema i avhandlingen: goda lärmiljöer där elever lär sig och mår bra. Det skulle således ha varit intressant att utveckla ett gemensamt didaktiskt material för detta viktiga tema. Ni kunde också ha inkluderat era kontaktuppgifter för de intresserade för eventuella framtida samarbeten.

Jag anser att det didaktiska materialet är heltäckande och ger en bra grund för lärare att fundera hur de kan främja välbefinnande, även om det mer eller mindre sker per automatik i skolvardagen. Texten och bakgrunden är båda ljusa, vilket gör att det smälter lätt ihop. Texten skulle få vara lite mörkare, så att det lättare går att läsa. Men annars bra jobbat! Ni har utvecklat ett nyttigt material som ger läraren en tankeställare kring lärararbetet och främjandet av välbefinnande i skolan.

Hälsar, Jessica Andersson