Hur hållbar är klasslärares arbetsbild egentligen?

Agda Bredenberg & Oliver Engblom

Det talas mycket i media om hur klasslärares arbetsmängd bara ökar, hur stressade och utmattade alla lärare är och hur missnöjda de är över sin lön. Men är detta verkligen hur klasslärares arbetsbild ser ut i dagsläget, eller är det media som uppförstorat det hela? Vi har intervjuat klasslärare i Svenskfinland om deras uppfattningar av sin arbetsbild: hur deras arbetsbild förändrats över tid, vilka förväntningar de upplever att ställs på dem samt vad de anser vara viktigt för en hållbar arbetsbild. Läs vår avhandling eller lyssna på vår podcast om du är intresserad av att ta del av deras uppfattningar!

Didaktiskt material: Diskussionskort om skolrelaterade situationer

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187242

Ett svar på ”Hur hållbar är klasslärares arbetsbild egentligen?”

1. Hej Agda och Oliver!

Ni tar upp ett viktigt och aktuellt ämne och som lyssnare får man en grundlig förståelse för ämnet. Ni pratar tydligt och i en lämplig takt, det är lätt att hänga med i era diskussioner. Ibland hördes ljudet sämre och då var det svårare att höra vad ni säger. Ni har ett bra upplägg i er podd och det märks att ni har förberett er väl och är insatta i ämnet. Det var bra att ni hade en jingel i början och slutet av podden, ni kunde också ha haft en jingel i mitten av podden för att skapa en kort paus för lyssnaren.

I ert didaktiska material har ni en tydlig beskrivning av hur materialet kan användas och materialet innehåller frågor som är relevanta i lärarnas vardag och som jag tror att är grunden för viktiga diskussioner.