Vad är lättläst?

Julia Brännbacka

Forskning visat att behovet av lättlästa material har ökat och i dagens läge behöver ungefär 650 000 – 750 000 personer i Finland lättläst material. Detta kan bero på allt från läs- och skrivsvårigheter, koncentrationssvårigheter och språkstörningar till att personen är nyfinländare och inte kan språket helt ännu. Är lättläst bara korta meningar och enkla ord eller behövs det mera för att ett material ska vara lättläst? Med detta i åtanke har jag analyserat läromedlet Zooma in på Samhällslära och fokuserat på texten, bilderna och layouten för att ta reda på vad lättläst är och om materialet är lättläst.

Didaktiskt material: Lättlästa läromedel

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/185934

2 svar på ”Vad är lättläst?”

1. Mycket viktigt tema i dagens globaliserade undervisning där allt fler nyinflyttade börjar ta del av den finländska undervisningen och även således bör ha tillgång till ett material som är anpassat enligt deras språkkunskaper. Även de elever som färdigt tar del av undervisningen bör ha rätt till dessa läromedel och det är också bra att fler läromedel utvecklas för att minska på stressen hos lärare som annars kanske skulle utforma något eget.

Din ingress är mycket lättläst och förklarar ditt tema på ett mycket sakligt sätt. Du pratar med ett lugnt tempo och har ett tydligt språk som är lätt att hänga med i. Ditt didaktiska material är även det väl utformat.

2. Temat är viktigt och intressant. Det bjuder direkt in till en diskussion om vem eller vad berättigar till lättläst material? Det var inte den enda tanken som slog mig, vilket tyder på ett lyckat val av tema. Med tanke på att dagens skola differentierar, så är det även ett ämne, som är aktuellt i pedagogers vardag och som kunde nå en bred publik bland lärarna.

Det didaktiska materialet fungerar bra och är tydligt. Man märker att materialet är processat och uttänkt. Min magkänsla är att det kunde funnits mera innehåll där men samtidigt, om andra alternativet är dåligt komprimerat innehåll, så är det som det är, ett bra val. Ingressen fungerar och som jag sade tidigare bjuder den in till att ta del av ditt material. Videon kunde ha utmanat tittaren lite mera, då den i mitt tycke blir lite enformig. Dock är grunden även i videon fungerande. Tack för att jag fick ta del av ditt arbete och kunskap.