Den omdebatterade mofi-undervisningen – men vad anser själva mofi-lärarna om dess nuläge och framtid?

Nina Nyman

Den modersmålsinriktade lärokursen i finska har under de senaste åren varit mellan jämna mellanrum på tapeten eftersom den har väckt missnöje hos en del som har exempelvis kritiserat mofi-lärokursens uppdrag samt mofi-lärarnas kompetens. Även forskningsresultaten tyder på att det finns ett stort behov av utveckling och förtydligande av mofi-lärokursen. Mofi-lärare behöver mera enhetliga riktlinjer för vad som förväntas och hurdana arbetssätt mofi-undervisningen kräver. Således har jag i min magisteravhandling valt att analysera mofi-lärarnas inbandade gruppdiskussioner som är utförda under de virtuella kompetensutvecklingstillfällen inom kompetensutvecklingen “Reppu selkään ja menoksi – Mofi-polku kutsuu!”. Min avsikt är att få en insyn i mofi-lärarnas uppfattningar och erfarenheter – nu är det deras tur att bli hörda.

Didaktiskt material: Undervisningshelhet i mofi för åk 6

2 svar på ”Den omdebatterade mofi-undervisningen – men vad anser själva mofi-lärarna om dess nuläge och framtid?”

  1. Hej Nina!

    När jag kollade på din videopitch la jag genast märke till bakgrund och färger. Jag tycker det är bra att du har valt en färggrann skjorta eftersom stolen och bakgrunden är ganska lika. Sedan är jag osäker vad det är för text i videon, men fast texten är där så får man ändå en insikt på vad din avhandling handlar om.

    Jag anser att ditt ämne är väldigt intressant. Jag undervisar själv i mofi för åk 6 elever. Ditt didaktiska material är bra och enkelt att förstå. Jag kunde använda den i min egen undervisning. Bra jobbat!

  2. Hej!

    Ett väldigt intressant tema du har arbetat med! Tycker du presenterade syftet, bakgrunden och ditt resultat väldigt klart och tydligt. Gillar även att ljudet var högt och klart. Videon skulle eventuellt ha kunnat filmas horisontellt för att täcka hela skärmen. Trots det så tycker jag att det fungerar riktigt bra och det gör inte videon mindre tydlig.

    Eftersom att du belyser att det finns en brist på färdigt material för MoFi lärare. Så tycker jag väldigt mycket om att du i ditt didaktiska material lagat en undervisningshelhet. Där har du även fått in målen, vilket klargör kopplingen mellan syftet och val av tema och arbetssätt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *