Högstadieelevers upplevelser av den vegetariska skolmaten

Miia Seppi

I och med att befolkningsmängden ökat behöver vi också producera mer mat. Vi behöver också ställa högre krav på matens kvalité för att inte öka på miljöns belastning. Den vegetariska maten är både bättre för miljön, djuren och vår hälsa. Hur ska vi få eleverna att äta mer vegetariskt? Vilka problem anser eleverna det finns med den vegetariska skolmaten? För att kunna servera den vegetariska maten på ett lockande sätt åt eleverna behöver vi ha en förståelse för deras upplevelser och tankesätt. Till min avhandling har jag intervjuat nio högstadieelever från tre olika skolor i Österbotten för att få en insyn i deras upplevelser av den vegetariska skolmaten.

Didaktiskt material: Vegetarisk kost i huslig ekonomi

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/186303

5 svar på ”Högstadieelevers upplevelser av den vegetariska skolmaten”

1. Hej Miia!

Det är tacksamt att du har valt att undersöka kring ett högaktuellt ämne. Jag gillar att du har valt en elevfokuserad synvinkel i din avhandling eftersom det är ju dem som ska i första hand konsumera skolmaten. Avhandlingens rubrik kunde ha formulerats på ett mer slagkraftigt sätt, men den fungerar ändå bra tillsammans med ingressen som åtminstone väcker läsarens nyfikenhet.

Din video är mycket högklassig! Jag uppskattade dina inslag av textstöd och bakgrundsmusik. Du hade en trevlig röst samt bra tempo i ditt talande. Ditt stödmaterial är kortfattad men ändå tillräckligt informativ, precis som en upplysningstext ska vara enligt mig. Jag kan lätt föreställa mig att din text kunde hänga som en plansch exempelvis i ett skolkök.

2. Bra tanke att fokusera på hur eleverna själva ser på temat kring växtbaserad kost! Det är ju ändå de som i första hand blir serverade maten. Om jag får hålla med Nina i den tidigare kommentaren kunde rubriken skrivits på ett mera tilltalande sätt. Den faller något platt för den mycket välformulerade och informativa ingressen du sedan skrivit.

Videon innehöll mycket bra och lugnt språk samt tempo. Den var mycket informativ men kunde gjort bättre av att inte haft så många hopp hit och dit samt att de textsnuttar som inte berättades kring, kanske du kunde berättat om istället.

Men överlag; mycket bra skrivet och mycket aktuellt tema!

3. Valet av ämne var uppfriskande och viktigt. Jag som själv tycker om att fokus ligger på det man pratar om, måste försvara din rubrik, inga invändningar för mig där.

Däremot reagerar jag lite på ingressen och ifrågasätter ifall den inte är för förenklad. Detta är ett omtvistat ämne, där det finns många olika perspektiv. T.ex kan man debattera för att de är fördelningen och utnyttjandet av mat och inte mängden mat som produceras som är ett problem globalt, när befolkningen ökar. Bara för att nämna ett exempel. Detta är förstås detaljer men fokus går snabbt bort från ämnet genom dessa.

Videon fungerade bra tekniskt och var informativ. Om jag skall lyfta upp något som är värt att tänka på där så tycker jag att balansen mellan formell stil och avslappnad stil blev vel långt från varandra. T.ex musiken gjorde videon rätt lekfull medan språket och informationen var formell.

Det jag tycker du lyckas mycket bra med är ditt didaktiska material. Enkelt, snyggt, informativt och fungerande. 10/10 där.

Tack för att jag fick ta del av ditt material.

4. Hej Miia!

Du har valt ett aktuellt och viktigt tema att undersöka och dina resultat var intressanta att få ta del av. Jag anser att rubriken är helt bra, den beskriver det som din avhandling handlar om, men för att hålla med tidigare kommentarer skulle den ha formulerats på ett annat sätt för att fånga läsarens intresse ännu mer. Ingressen är intressant och fångar läsaren på ett sätt som gör att man vill fortsätta till din video och din avhandling.

I videon går du igenom information på ett bra och kronologiskt sätt för att avsluta med en sammanfattning av dina resultat samt att de stöds av statens näringsdelegation. Ditt didaktiska stödmaterial var fint och informativt. Detta gillas säkert av såväl lärare som elever och kunde finnas synligt någonstans i närheten av matsalen i en skola.

5. Hej Miia!

Du har valt ett aktuellt och intressant tema, precis som du lyfter fram i videon så är vegetarisk kost ett sätt att leva mer hållbart och ta hänsyn till miljön. Du tydliggör kontexten och bakgrunden till ditt forskningsområde väldigt bra. Du presenterade även dina resultat och de eventuella slutsatserna väldigt tydligt.

Du talar väldigt lugnt och tydligt så det var lätt att hänga med. Det var också roligt att du hade använt flera olika bakgrunder och tekniker i din video!

Planschen som var riktad till lärare och skolbespisningen var tydlig och gav konkreta och bra råd, såsom att man kanske kan välja sådana maträtter som fått mycket synlighet i sociala medier.