#Metoo i skolvärlden

Sandra Eriksson

Under hösten 2017 tog #MeToo världen med storm. Trots reaktioner av kvinnor från jordens alla hörn förekommer fortsättningsvis sexuella trakasserier idag. I min avhandling tas förekomsten av sexuella trakasserier i skolvärlden upp, samt hur lärarstuderande upplever undervisningen av tabubelagda ämnen såsom sexuella trakasserier efter #metoo.

Didaktiskt material: Ställningstagande angående sexuella trakasserier

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041228454

2 svar på ”#Metoo i skolvärlden”

1. Det är ett viktigt ämne du lyfter och du har formulerat en stark och slagkraftig rubrik och ingress. Ditt tilläggsmaterial är lättanvänt och tilltalande eftersom det är så handfast och där finns ett färdigt exempelmaterial att tillämpa, dessutom finlandssvenskt. Jag personligen uppskattar också att du uppmuntrar till användning av finlandssvenskt material (dammen brister) som dessutom ger relaterbara och vardagsnära exempel på situationer. Bra jobbat!

2. Tilläggsmaterialet är konkret och lätt att snabbt förstå samt tillämpa. Aktiviteten i tilläggsmaterialet är en riktig funktionell och bra ”klassiker”. Ämnet är knepigt med tanke på att vissa aspekter är väldigt viktiga att påpeka samtidigt som de för dagens lärare är relativt självklara. Jag syftar här på ”att tänka på” rutorna. Klippet är funktionellt och bra där du pratar tydligt. Det var synd att lite av texten inte syntes så bra.