Vad tycker mofi-elever om mofi-undervisning och vem är egentligen en mofi-elev?

Beata Schöring

Mofi-undervisningen har varit aktuell under den senaste tiden och har väckt diskussioner i media och speciellt under året 2019 pågick en livlig debatt om mofi-undervisning. Diskussionerna har handlat om mofi-undervisningens uppdrag och om lärarens kompetens, samt om vilka elever som anses vara mofi-elever. Hur är det då egentligen? Hur identifierar sig eleverna sig själva språkmässigt och vad tycker egentligen eleverna om mofi-undervisningen?

Didaktiskt material: Uppgiftsbank åk 7-9 MoFi – finsk skönlitteratur

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060433985

Ett svar på ”Vad tycker mofi-elever om mofi-undervisning och vem är egentligen en mofi-elev?”

1. Hej Beata!

Ditt tema väckte mitt intresse eftersom jag undersöker också mofi-undervisning i min magisteravhandling. I min avhandling har jag dock valt att intervjua mofi-lärare så att din avhandling däremot är skriven ur elevsynvinkel är något som jag uppskattar och finner behövligt.

Din rubrik och ingress är intresseväckande. Din introduktionstext är väl formulerad och får läsaren att vilja veta mera om ämnet. Videon kunde ha varit mer estetiskt tillatalande, men tack vare din pigga och lättförståeliga röst orkar läsaren hänga med. Ditt stödmaterial i form av en uppgiftsbank är ytterst högklassigt! Den är helt klar för konkret användning och jag kunde tänka mig att ta stöd av den i min framtida yrke som mofi-lärare.