When the Dam Burst: Perspectives on Genre and Tellability in Testimonies of Rape (2023)

Sofia Wanströms doctoral thesis When the Dam Burst: Perspectives on Genre and Tellability in Testimonies of Rape has recently been published. The dissertation defence will be held on 24 november 2023 (read more here). The thesis can be found here.

Abstract:

In 2017, the #MeToo movement called attention to the prevalence of sexual violence in all corners of the world, including the Swedish-speaking parts of Finland. A feminist campaign titled Dammen brister published 950 testimonies of sexual harassment and assault that had occurred within the minority, while the call published with the campaign demanded the silence around sexual violence to be broken. Beyond merely breaking a silence, however, the testimonies provide personal insight into the experience of this violence, a valuable aspect that this thesis argues is often overlooked. The campaign does not merely call attention to the problem but also provides knowledge that can broaden our understanding of it. By starting from a folkloristic assumption of a connection between the form, content, and meaning of stories, this thesis moves to consider how these stories are presented. The thesis seeks to provide insight into the social and cultural context that frame and inform how rape is narrated and experienced.
The aim of this thesis is to study how women narrate stories of rape within the campaign, and hence, it focuses on 360 testimonies describing experiences of rape. The breadth of the scope of the campaign meant that a variety of different experiences of rape are presented among the testimonies, conveying the diversity of possible experiences as well as the ambiguity that can surround an experience of rape. Through using a method of close reading and listening, the thesis stays close to the material and proceeds from the ways in which the writers narrate and construct meaning from their experiences. By proceeding from the assumption of tellability as depending on the audience’s ability to hear the stories in the intended way, the Dammen brister campaign is perceived as a space of increased tellability, as it represented a place in which writers could share with the assumption of being believed and validated, rather than questioned and blamed. The concepts of genre and positioning provide theoretical insight into how various narrative structures and strategies are used to convey certain meanings, as well as how the tellable space of Dammen brister allowed the writers to deviate from and challenge narrative expectations, telling both little and a lot.
This thesis provides important insight into the variety of ways in which raped women can narrate their experiences. As a subject that can be difficult to tell, it is argued to be crucial to allow those victimized space to narrate as little or as much as they find necessary in that time and space without requiring them to adhere to a specific structure or discourse. Such understanding of the narration of rape would increase tellability of the subject and hence allow women to interpret and recreate their experiences in their own voice. Thus, this thesis contributes to making women’s own stories of rape to be rendered hearable and respected.

Abstrakt på svenska:

Hösten 2017 uppmärksammade MeToo-rörelsen förekomsten av sexuellt våld i alla hörn av världen, inklusive de svenskspråkiga delarna av Finland. En feministisk kampanj med namnet Dammen brister publicerade 950 vittnesmål om sexuella trakasserier och övergrepp som hade upplevts inom minoriteten, medan uppropet som publicerades i samband med kampanjen krävde att tystnaden kring sexuellt våld skulle brytas. Utöver brytandet av tystnaden ger vittnesmålen även en inblick i upplevelsen av våldet, en viktig aspekt som denna avhandling hävdar att det ofta bortses från. Kampanjen uppmärksammar inte bara problemet, utan ger också kunskap som kan bredda vår förståelse av det. Med en folkloristisk utgångspunkt, som förutsätter ett samband mellan berättelsers form, innehåll och mening, undersöker avhandlingen hur berättelserna presenteras. Därigenom ämnar avhandlingen ge insikt i de sociala och kulturella sammanhang som ramar in och informerar om hur våldtäkt berättas och upplevs.
Avhandlingens syfte är att studera hur kvinnor berättar om våldtäkt inom kampanjen, och fokuserar därför på 360 vittnesmål som beskriver upplevelser av våldtäkt. Kampanjens räckvidd innebär att många olika erfarenheter av våldtäkt presenteras bland vittnesmålen, vilket förmedlar mångfalden av möjliga erfarenheter samt den tvetydighet som kan omge en upplevelse av våldtäkt. Med metoderna närläsning och lyssnande håller avhandlingen sig nära materialet, och utgår från skribenternas sätt att berätta och skapa mening från sina erfarenheter. Genom att utgå från en uppfattning om berättbarhet (eng. tellability) som avhängigt publikens förmåga att höra berättelsen på det avsedda sättet, uppfattas kampanjen som en plats med ökad berättbarhet, eftersom den erbjöd skribenterna en plats där de kunde dela sina upplevelser med antagandet om att de skulle bli trodda och validerade, snarare än ifrågasatta och anklagade. Begreppen genre och positionering ger teoretisk insikt i hur olika berättarstrukturer och strategier används för att förmedla vissa betydelser, samt hur det berättbara utrymmet i Dammen brister tillät skribenterna att avvika från och utmana narrativa förväntningar.
Denna avhandling ger insikt i de olika sätt våldtagna kvinnor kan berätta sina erfarenheter. Som ett svårt ämne att berätta om, hävdas det vara avgörande att låta de utsatta få utrymme att berätta så lite eller så mycket som de vid det tillfället anser nödvändigt, utan att kräva att de följer en specifik struktur eller diskurs. En sådan förståelse av berättandet om våldtäkt skulle öka ämnets berättbarhet och därmed ge kvinnor möjlighet att tolka och återskapa upplevelsen på eget sätt. Därav bidrar denna avhandling till att göra kvinnors egna berättelser om våldtäkt hörbara och respekterade.

 

CfP: Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries 2024

The 8th Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries (DHNB) will be held in Reykjavík 27-31 May 2024.

Call for proposals is now open

The DHNB aims to support research, education, and the dissemination of digital humanities in the Nordic and Baltic countries. For over seven years, the DHNB conferences have brought together academics, researchers, students, librarians, archivists, curators and museum professionals interested in creating and using digitised and born-digital collections as research data in the humanities, social sciences and arts. The DHNB has matured both as an organisation and as a community, something which is evident in the extensive compilation of outputs (https://dhnb.eu/publications/). Our annual gatherings have consistently served as a forum to showcase digital research, methodologies, technology, pedagogy and practice at the intersection that exists between academic disciplines and cultural heritage institutions. With its present level of maturity, the DHNB is now offering an opportunity to reflect on the development of these approaches and share insights that have been gained along the way.

Special theme:
FROM EXPERIMENTATION TO EXPERIENCE: LESSONS LEARNED FROM THE INTERSECTIONS BETWEEN DIGITAL HUMANITIES AND CULTURAL HERITAGE

One unique aspect of the DHNB community is the active involvement of professionals from libraries, archives, and museums alongside digital humanities researchers. In the DHNB 2024 call for papers, we would particularly like to place emphasis on sharing lessons learned from collaborative initiatives between academic and cultural heritage communities, something that is exemplified by the work of our conference host, the Icelandic Centre for Digital Humanities and Arts.

Read more here.

The call closes 21 january 2024

 

SLS Forskarträff: Forskarna och AI 30 november 2023

När? 30 november 2023 kl. 13:00 till 17:00 UTC+2
Var? Svenska litteratursällskapets hus Riddaregatan 5 00170 Helsingfors och Zoom

Artificiell intelligens intar vår vardag allt mer och är på allas läppar för närvarande. Hur inverkar AI på forskningen, vilka frågor måste forskare ta ställning till och hur kan forskarnas arbete påverkas?

Under SLS forskarträff belyses AI ur etiskt och juridiskt perspektiv, som teknikutveckling, som samhällsfenomen och som verktyg för forskare och för spridning av forskningsrön. Tyngdpunkten ligger på hur forskare och forskning inom humaniora och samhällsvetenskaper påverkas av AI.

Evenemanget riktar sig i första hand till forskare inom samhällsvetenskaper och humaniora, men även andra intresserade kan delta. Även möjlighet att delta via Zoom, du får länken till sändningen i bekräftelsen efter att du anmält dig.

Evenemanget är gratis men kräver förhandsanmälan. Sista anmälningsdag är 27.11.2023.

Se programmet samt anmäl dig här.

I kalla krigets spår: Hot, våld och beskydd som kulturarv (2023)

Boken I kalla krigets spår: Hot, våld och beskydd som kulturarv, skriven av Cecilia Åse,  Mattias Frihammar, Fredrik Krohn Andersson och Maria Wendt, utkom tidigare i år.

Beskrivning av boken från förlaget Makadams webbsida:

Det förflutna används ständigt för att ge mening åt nuet. I kalla krigets spår skildrar framväxten av ett nytt svenskt militärt kulturarv. Här visas hur minnen och lämningar från en tid fylld av rädsla och säkerhetspolitiska spänningar får nya innebörder när bunkrar och nedlagda militäranläggningar omvandlas till museer, lyxbostäder och spännande besöksmål.

Författarna har besökt en rad militära kulturarvsplatser runt om i Sverige för att undersöka vilka miljöer, föremål och känslor som idag får representera kalla kriget. De visar hur dåtidens hemligheter, hotbilder och militärfordon både blir kittlande inslag i kulturarvet och förmedlar idéer om trygghet och beskydd.

I kalla krigets spår tar ett nytt grepp om kulturarvsfrågor genom att sätta minnesskapande i relation till säkerhetspolitik. Utifrån kritiska kulturarvsstudier och feministisk teori diskuteras den nationella gemenskapens gränser och vilken roll som genus och sexualitet har i berättelserna om hot och försvar.

I en demokrati måste frågor om militärt våld alltid genomlysas och diskuteras. Med denna utgångspunkt granskas kulturarvets betydelse för förståelsen av hot och säkerhet. Boken uppmanar till reflektion om hur historien skrivs och om vad som krävs för att skapa trygghet.

I kalla krigets spår är ett resultat av ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt. Mattias Frihammar är docent i etnologi vid Stockholms universitet. Han forskar om kulturarv och meningsskapande i mötet mellan natur och kultur. Fredrik Krohn Andersson är lektor i konstvetenskap vid Stockholms universitet. Han forskar inom arkitekturhistoria och kulturarvsstudier. Maria Wendt är docent i internationella relationer vid Stockholms universitet. Hon forskar om säkerhetsfrågor, militärt våld och genus. Cecilia Åse är professor i genusvetenskap vid Stockholms universitet. Hennes forskning innefattar genusperspektiv på nation, våld och säkerhet.

Publicerad inom projektet Kriterium (nr 45) för kvalitetsgranskning och open access-publicering av vetenskapliga böcker.

Digitaliseringsassistent med arkiverfarenhet till KvinnSam, Göteborgs universitetsbibliotek

Vi söker nu en digitaliseringsassistent med arkiverfarenhet för ett kortare uppdrag till KvinnSam – nationellt bibliotek för genusforskning.

Anställningen är en visstidsanställning på heltid under ca 2 månader med placering vid Göteborgs universitetsbibliotek, Humanistiska biblioteket. Tillträde 8 januari 2024 eller efter överenskommelse.

Ansökan ska vara inkommen senast: 19 november 2023

Läs mer här.

Disputation: Förhandlingar på dansgolvet. En etnologisk studie av lindy hop och polska – två svenska dansscener (2023)

Linnea Helmersson disputerar i etnologi vid Umeå Universitet med avhandlingen Förhandlingar på dansgolvet. En etnologisk studie av lindy hop och polska – två svenska dansscener. Opponent är Oscar Pripp.

När? Fredag 17 november, 2023 kl. 13:00 – 15:00 UTC+1/CET
Var? Humanisthuset, HUM.D.230 (hörsal G)

Abstrakt på engelska:

In Sweden today, many different dances are practiced within distinct scenes, which all have their specific characteristics, norms and ideals. This thesis analyses two of these scenes, polska and lindy hop. They share a similar background of revitalisation and revival. The aim of the thesis is to describe and analyse meaning-making processes within the scenes formed around these dance forms. It includes descriptions of historical revival processes but above all analyses of practitioners’ understandings and practices.

The main research data consists of interviews with practitioners, and observations on dance events and courses. Theoretically, the study is based on a view of dance and dancing as cultural expressions whose meanings and forms are constantly being created and recreated. The analysis draws on a wide variety of theories and concepts within the humanities and performing arts research.

The findings show that beliefs about the past emerge as a framework for practice in the two scenes. In the data, tradition and authenticity are important themes, and there is a shared discourse of preservation. Nevertheless, how important history is for today’s practitioners, and how the past is enacted and what meanings are ascribed to it, differs between and within the scenes. Discourses about the past, as well as processes of authentication, are much more prominent within the lindy hop scene, as compared to the polska scene. This includes aspects such as clothing and the making of and expression of gender. A notable difference between the scenes is that learning to dance is formalised through workshops in the lindy hop scene, whereas it is more informal among polska dancers.

The thesis adds to the growing field of studies of revivals of music and dance, and shows how scenes formed around revived dances bear traces of the revival processes while at the same time creating something new in the present.

Avhandlingen kan hittas på diva portal.

Postdoktor i etnologi vid Uppsala universitet

Postdokanställning i etnologi, Uppsala universitet. Anställningen är på heltid och tidsbegränsad till 2 år.
Sista ansökningsdag 30 november 2023.

Institutionen för kulturantropologi och etnologi bedriver utbildning och forskning om många av de komplexa sammanhang som präglar dagens globaliserade värld. Institutionen har ett fyrtiotal medarbetare. Verksamheten består till stor del av forskning och har två framstående forskarmiljöer som rymmer professorer, forskare, postdoktorer och flertalet doktorander. Vid institutionen ges undervisning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå i etnologi och kulturantropologi på två campus (Uppsala och Visby). Mer om institutionen och den forskning som bedrivs där finns på http://antro.uu.se/.
Institutionen söker en postdoktor i etnologi, 100 %, från och med den 1 februari 2024 eller enligt överenskommelse med placering i Uppsala. Genom egen forskning och samarbete med övriga forskare förväntas innehavaren av tjänsten bidra till institutionens forskningsmiljö.

Postdoktor i genusvetenskap vid Umeå Univestitet

Postdoc position in gender studies at Umeå Centre for Gender Studies

Tvåårig anställning för postdoktor i genusvetenskap vid Umeå centrum för genusstudier (UCGS) utlyses.

Sista ansökningsdag 5 december 2023.

Anställningen avser heltid under två år med placering vid Umeå centrum för genusstudier, Umeå universitet. I anställningen ingår egen forskning med minst 80% av heltid. Undervisning uppgår till max 20% av heltid.

Tillträde 1 februari 2024 eller enligt överenskommelse.

Den som anställs som postdoktor kommer bedriva egen forskning med genusvetenskaplig inriktning. Forskningen ska beskrivas av den sökande i en forskningsplan som bifogas ansökan av anställningen. Som postdoktor förväntas du även bidra till institutionens gemensamma forskningsmiljö samt vara en del i och bidra till en pedagogisk miljö.

Till denna anställning ska sökande ha doktorsexamen i genusvetenskap eller motsvarande vetenskaplig kompetens som bedöms relevant i förhållande till den forskning som bedrivs vid Umeå Centrum för genusstudier.

Läs mer här.

Read more in English.

CFP Ethnologia Fennica 2/2024: Sensing the urban

Call for papers by Ethnologia Fennica:

Sensory ethnography described by Sarah Pink (2009) pays particular attention to the multisensoriality of experience, perception, knowing and practices. In addition to the present moment emphasized in the ethnographic research, senses as part of the urban life can be studied in different temporalities, in past, present and future. This can be done by using, for example, archives, documents for future urban planning, or participatory design processes as research materials.

In this call, we invite researchers who study the urban pasts, presents and futures, to consider with us what kinds of ontological, methodological, theoretical or empirical questions and consequences the sensorial turn brings into the study of urbanity.

People live in complex relationships and entanglements with their urban environment. They move through the city and spend they work and free time in urban settings. They live with other humans, but also with non-humans, and the materiality of their environment affects their lives in multiple ways. To study this complexity with sensory point of departure, like ethnography, means looking at the city by emphasizing people’s sensory experiences and narrations of it. However, we do not want to limit the research only to the present, but we are also curious of the past (and future) sense of the urban. It is, for example, interesting how different generations experience the urban in different times.

Urban environments, and consequently, lives lived in them, are often planned and designed according to the prevailing discourses, ideologies and ideas, while they are simultaneously formed in different layers of time. These in turn direct and contextualize the sensory experiences, knowing of the city and practices related to and in the city.

The method of sensory ethnography is currently well established. Ethnographers have paid attention to different senses, such as eyesight, sound, smell and touch as well as noticed that the experiences are often multisensorial. It has been suggested that there are even more ways of sensing the world than we acknowledge at the present.

For this special issue we invite articles that discuss different ways of doing sensory research in urban settings containing sensorial perception, knowing and practices related to city and urban environment in present and through time.

The special issue is edited within the research project “Designed, experienced and sensed socio-material wellbeing in Linnakaupunki, Turku” (Hyvinvoinnin suunniteltu, koettu ja aistittu sosio-materiaalisuus Turun Linnakaupungissa). The project combines perspectives of Ethnology, Cultural History, Museology and Futures Research, and is conducted at the University of Turku, Åbo Akademi University and University of Oulu.

Ethnologia Fennica is a peer-reviewed, international open access journal. The journal publishes original scholarly articles, review articles, conference reports and book reviews written in English. The articles undergo double-blind peer review. The Finnish Publication Forum classifies Ethnologia Fennica as a leading academic journal at Level 2 (on a scale of 0 to 3).

Please submit your abstract by 8 December 2023, and the article manuscript by 22 of March 2024. The deadline for reviews, reports and commentary texts is 31 August 2024. The issue will be published in December 2024.

Please submit your language revised article (which should not exceed 10.000 words) through the journal.fi submission system (https://journal.fi/ethnolfenn). Authors need to register with the journal prior to submitting their manuscript or, if already registered, they can simply log in and begin the submission process. For further information, please see our article guidelines at https://journal.fi/ethnolfenn/articlequidelines and our style guide at https://journal.fi/ethnolfenn/styleguide.

Please note that in every issue, we also publish articles outside the theme, and you can submit your manuscript at any time.

Dissertation Defence: Kun kunta lakkasi olemasta: Kylä- ja kotiseutuyhdistykset kuntarakenteen muutoksiin reagoivina toimijoina (2023)

Niina Koskihaara is defending her thesis in ethnology at University of Turku on November 10, 12:00-16:00 at Arje Scheinin -sali, DENTALIA, Lemminkäisenkatu 2, 20520, TURKU. The defence can also be followed online.

Read more here

English abstract:

When the municipality ceased to exist. Village and local heritage associations as reactive actors to municipal mergers

The topic of this study is the restructuring of local government and services in the early 2000s (PARAS project) and its impacts on communities operating at the local level. The research project examines how the reform, initiated at the highest level of state administration, affected the activities and operational environment of village and local heritage associations as well as the cultural processes resulting from the municipal mergers at the local level. The actors involved with village and local heritage associations have most clearly focused their efforts on specific villages and local regions. During the municipal restructuring, concerns were expressed at the local level about the villages and home regions being left behind as neglected and remote villages, causing the sense of place and local identity to disappear.

The study focuses on nine village and local heritage associations that operate in municipalities where the reform was carried out in 2007 and 2009: Mynämäki (Mynämäki and Mietoinen in 2007), Pälkäne (Pälkäne and Luopioinen in 2007), Salo (Salo, Halikko, Kiikala, Kisko, Kuusjoki, Muurla, Perniö, Pertteli, Suomusjärvi and Särkisalo in 2009) and Hämeenlinna (Hauho, Hämeenlinna, Kalvola, Lammi, Renko and Tuulos in 2009). The main data for the research project consists of thematic interviews conducted with association actors. In addition, the interviews include discussions with the main actors in LEADER groups and cultural associations. The method employed for analysing the data is close reading. The theoretical framework guiding the research and shaping the close reading approach is based on Lefebvre’s triad of social space, which adopts the perspective of viewing the municipality as a conceptualised, perceived and lived space.

The study demonstrates that the restructuring of local government and services was not merely about administrative reorganisation but also concretely impacted community activities and the operational environment as a whole. Municipalities are important partners for village and local heritage associations. The municipal restructuring brought about alterations in the forms and prerequisites of such relationships. The operational methods of the new municipality required the associations to adapt, redirect their approaches and engage in advocacy with respect to the municipality. The municipal mergers also triggered processes whereby village and local heritage associations became subject to new expectations, leading them to reconsider the contents of their activities, their (geographical) scope and their inter-associational collaboration. The removal of municipal borders also revealed the ways in which the former ‘boundaries’ between communities had impacted municipal relations.

The characteristics of places, family and friendship ties, as well as involvement in associations, serve as factors emotionally connecting associational actors at the local level. The interviewees’ descriptions of their personal local identities appear more fluid and shifting in the study than their identities at the community level, whose modes and areas of operation are defined more narrowly. People are the most significant resource in association activities, but they also pose a threat to the continuation of operations if associations fail to attract new participants. Changes that impact residents’ everyday lives at the local level motivate people to participate in association activities.

The thesis can be found here.