Universitetslektor i etnologi, Umeå Universitet

Institutionen för kultur- och medievetenskaper utlyser en anställning som universitetslektor i etnologi. Anställningen är på heltid, med start 2025-01-01 eller enligt överenskommelse.

I arbetsuppgifterna ingår både campusbaserad undervisning och nätundervisning i etnologi, utbildningsplanering och utbildningsadministration samt kompetensutvecklingstid motsvarande 20%. Undervisningen sker på både grund- och avancerad nivå. I arbetsuppgifterna ingår undervisning på fristående nätkurser i etnologi och även campusundervisning på det nya Etnologprogrammet. I arbetet ingår därutöver kollegialt arbete med kurs- och programutveckling, samt undervisning inom Lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.

Ansökan ska vara inkommen senast 2024-05-22.

Läs mer: https://umu.varbi.com/se/what:job/jobID:714374/

Välkommen med din ansökan!

New SIEF Working group on Education and Learning

Svenska:
Ny SIEF Working Group om utbildning och lärande!
Från och med våren 2024 finns en ny SIEF Working Group: Cultural Perspectives on Education and Learning, öppen för alla etnologiska, antropologiska och folkloristiska forskare som är intresserade av frågor som rör utbildning och lärande, både i formella utbildningsmiljöer (förskola, skola, högre utbildning, lärarutbildning etc) och andra miljöer där utbildning och lärande kan spela en roll (museer, arkiv, organisationer etc.). Se vår hemsida för mer information och gå med i vår e-postlista via denna länk. Vår första aktivitet är ett Zoom-seminarium den 31 maj kl 13-15 CET “Mapping the field – Ethnologists, anthropologists and folklorists in education and learning”. Välkommen!
 
Länk till arbetsgruppens hemsida: https://www.siefhome.org/wg/cpel/
 
 
Engelska:
New SIEF Working group on Education and Learning!
From spring 2024 there is a new SIEF working group: Cultural Perspectives on Education and Learning, open for all ethnological, anthropological and folkloristic scholars interested in issues concerning education and learning, both in formal educational settings (pre-school, school, higher education, teacher education etc) and other settings where education and learning may play a part (museums, archives, organizations etc). See our web page for more information and join our e-mail list via this link. Our first activity is a Zoom seminar on May 31st 1-3PM CET Mapping the field – Ethnologists, anthropologists and folklorists in education and learning”. Welcome!
 
Link to working group web page: https://www.siefhome.org/wg/cpel/
 

CfP Ethnologia Fennica 1/2025: Methods in Contemporary Ethnology

Writing about and opening up methodological choices can be challenging in empirical research. Ethnologists who study the everyday life may turn to other disciplines to find concepts and methodological tools to grasp the issues that are difficult to see, perceive and verbalize. On the other hand, ethnologists have the capability to utilize and develop creative methodological tools.

This issue of Ethnologia Fennica focuses on tools and methods in ethnology and related disciplines. What constitutes ethnological research in the 2020s and which methods have been applied to create ethnological knowledge? Which methods are useful, how are they applied, and what kinds of new perspectives do they bring to contemporary discussions on research practices?

We call for research and review articles which address methodological choices and practices as well as connections between methods, concepts, and theoretical thinking. We are interested, for example, in how and why researchers apply close or distant reading, different ethnographical variations such as creative and participatory approaches, or digital tools and AI. We encourage discussions on reasons behind methodological and practical choices as well as case studies which have been challenging or rewarding from the perspective of methodology. We also welcome texts about applications of new digital possibilities in ethnological and ethnographic research.

Please submit your abstracts by 31 May 2024, and the article manuscript by 31 of October 2024. The deadline for reviews, reports, and commentary texts is 28 February 2025. The issue will be published in June 2025.

Read more here

Spara datumet! Seminarium och workshop om akademiskt skrivande på SLS 30.5.2024

Arbetar du med en vetenskaplig text eller ett facklitterärt projekt? Välkommen till vårt endagsseminarium om akademiskt skrivande som hantverk!

I maj ordnar vi ett heldagsseminarium i SLS hus i Helsingfors (Riddaregatan 5) om akademiskt skrivande riktat till forskare inom humaniora och samhällsvetenskaper. Deltagande endast på plats. Du som deltar får dina resor (med buss eller tåg) ersatta och vi bjuder på lunch, kaffe och mingel. Det ryms 40 personer med på seminariet.

Seminariets och workshopparnas språk är svenska. Alla deltagare förväntas lämna in en förhandsuppgift bestående av ett abstract på svenska (högst 1500 tecken) på en text man skulle vilja skriva samt 2–3 frågor man skulle vilja att behandlas på workshopparna. Deadline för inlämnat material är 15.5, vidare instruktioner om inlämning följer då anmälan öppnas i april.

Vid frågor kan du kontakta nämndforskare Hilda Forss hilda.forss(at)sls.fi eller
SLS reception info(at)sls.fi

Spara datumet! Anmälan öppnar måndagen den 22 april på sls.fi/evenemang.

Du får gärna dela vidare informationen om evenemanget i ditt nätverk!

Program

10.00 Öppningsord
Johanna Ilmakunnas (professor i nordisk historia, Åbo Akademi)

10.10 Strukturerat skrivande
Charlotta Wolff (professor i historia, Åbo universitet)

11.15 Gränsöverskridande skrivande
Sanna Nyqvist (docent i litteraturvetenskap, Helsingfors universitet)

12.15 Lunchpaus (gemensam lunch)

13.30 Socialt skrivande
Camilla Lindholm (professor i nordiska språk, Helsingfors universitet)

14.30 Kaffepaus

15.00 Workshoppar
Workshopparna leds av Bodil Haagensen (Åbo Akademi i Vasa), Alexander Rancken (Åbo Akademi), Sofia Stolt (Svenska handelshögskolan) och Jenny Sylvin (Helsingfors universitet)

17.00 Mingel

 

Svenska litteratursällskapet i Finland r.f. (SLS) är ett vetenskapligt samfund som bevarar, utforskar och sprider kunskap om den svenska kulturen och det svenska kulturarvet i Finland. Till uppdraget hör också att stöda forskning om svenska språket och litteraturen i Finland och att främja inhemsk litterär verksamhet genom pris och stipendier. www.sls.fi

 

New series from Berghahn Books: SIEF Series in Ethnology and Folklore: New Directions in the Study of Everyday Life, Past and Present and the call for a Series co-editor

SIEF is pleased to be launching the SIEF Series in Ethnology and Folklore: New Directions in the Study of Everyday Life, Past and Present with Berghahn Books in 2024. The SIEF Book Series is dedicated to presenting cutting-edge research in the fields of ethnology, folklore studies and related areas by publishing rigorous peer-reviewed monographs and edited collections. It aligns with one of SIEF’s flagship journals Ethnologia Europea’s transition to Berghahn and complements the efforts of our sister organization EASA’s Book Series and journals at Berghahn.

SIEF is currently seeking a second co-editor for this series

Read more here

CFP: Puls Vol. 10

Call for Papers to Puls Vol. 10

Puls – journal for ethnomusicology and ethnochoreology is an online open access journal published by Svenskt visarkiv/Centre for Swedish Folk Music and Jazz Research, Stockholm, Sweden. The main focus of Pulsis ethnomusicology and ethnochoreology, but the journal also embraces adjacent disciplines, such as other aspects of musicology and choreology, folklore, literature, and related studies of traditional and popular culture. Pulswelcomes analyses of historical and contemporary sources as well as empirical case studies and theoretical discussions. From vol. 9 Puls will be published at Publicera, a portal for Swedish online journals hosted by the National Library of Sweden: Puls – journal for ethnomusicology and ethnochoreology (kb.se)

Each issue of Puls either focuses on a specific theme or opens up for any topic within the journal’s field. The theme of Puls vol. 10 is “music life”. Music life – two small words that make up an efficient compound for the sum of all the complex contexts that make music happen, the totality of resources, prerequisites and conditions that make musicking possible – the tangible, such as arenas, institutions, networks and instruments, and the intangible, such as ideas, values, beliefs and habits. We also welcome articles with topics and approaches outside of this theme, but within the journal’s field.

Authors are invited to submit articles for issue vol. 10 before 16 August 2024 on https://publicera.kb.se/puls/about/submissions

The editorial work is conducted by a general editor and a co-editor (the latter appointed for a two-year period) in co-operation with the editorial board of Puls. An external Advisory Board constituted of cross-disciplinary experts is liaised with the journal. All articles are subject to a double-blind peer review process prior to publication.

Articles in Puls have a range of 10–20 pages, which corresponds to a maximum of circa 8 000 words. The accepted languages are Swedish, Danish, Norwegian and English. The editorial board welcomes illustrations, sound and video clips suitable for the journals on-line format. A detailed instruction for authors can be found at https://publicera.kb.se/puls/instructions.

From now on all information, instructions, submissons, communication during the editorial work as well as publishing will be located at https://publicera.kb.se/puls.
Questions are answered by the General Editor Madeleine Modin madeleine.modin(at)svensktvisarkiv.se.

Guest Editor for Puls vol. 10 is Prof. emeritus Owe Ronström, Uppsala University owe.ronstrom(at)etnologi.uu.se.
Publisher is Dan Lundberg, Director-General Statens Musikverk/National Collections of Music, Theatre and Dance, dan.lundberg(at)statensmusikverk.se.

Inbjudan till författare till Puls nr 10

Puls är en tidskrift för aktuella perspektiv inom musik- och dansetnologi i fältens bredaste bemärkelse. Genom bidrag från dessa och angränsande kulturvetenskapliga discipliner vill tidskriften belysa musikens och dansens uttryck, roller och funktioner i samhället, igår och i dag. Puls välkomnar till exempel studier av historiska och samtida källmaterial liksom empiriska fallstudier och teoretiska inlägg och diskussioner.

Temat för Puls nr 10 är ”musikliv”. Musik och liv – två små ord som effektivt sammanfattar de komplexa förutsättningar som får musik att hända: resurser och villkor. Det gäller det materiella såsom arenor, institutioner, nätverk och instrument, liksom det immateriella, som idéer, värderingar, föreställningar och vanor. Vi välkomnar även artiklar med ämnen utanför detta tema, men inom tidskriftens områden.

Härmed inbjuds författare att skicka in artikelförslag inför nummer 10. Skicka din text senast den 16 augusti 2024 genom inlämningsfunktionen på Publicera: https://publicera.kb.se/puls/about/submissions

Puls är en öppen e-tidskrift som från och med nu publiceras på Kungliga bibliotekets plattform för vetenskapliga tidskrifter Publicera. Tidskriften utkommer normalt med ett nummer per år, vilket kan kretsa kring ett särskilt tema eller vara helt öppet. Det redaktionella arbetet leds av en fast huvudredaktör samt en gästredaktör som knyts till tidskriften i tvåårsperioder i samarbete med Svenskt visarkivsredaktionsgrupp. Ett vetenskapligt råd bestående av externa sakkunniga inom olika ämnesområden från hela Norden är knutet till tidskriften. Samtliga artiklar är sakkunniggranskade enligt vetenskaplig praxis av två anonyma och oberoende granskare.

Artiklar i Puls har ett omfång på 10–20 sidor – högst ca 8 000 ord. Artiklarna kan vara på svenska, danska, norska eller engelska. Redaktionen välkomnar illustrationer, ljud- och filmklipp med mera som lämpar sig för onlineformatet, där författaren har säkerställt alla rättigheter. Detaljerade författarinstruktioner finner man på https://publicera.kb.se/puls/instructions.

Från och med nu omdirigeras information, inlämning av texter och kommunikation i redigeringsarbetet liksom publicering till https://publicera.kb.se/puls.

Vid frågor kontakta huvudredaktören Madeleine Modin: madeleine.modin(at)svensktvisarkiv.se.
Gästredaktör för Puls nr 10 är Owe Ronström, professor emeritus i etnologi vid Uppsala universitet, owe.ronstrom(at)etnologi.uu.se.
Ansvarig utgivare är Dan Lundberg, generaldirektör, Statens musikverk, dan.lundberg(at)statensmusikverk.se

Från Pehr Stenbergs värld (2023)

Umeå-prästen Pehr Stenberg (1758-1824) skrev ett omfattande självbiografiskt manus som nyligen givits ut i sin helhet. I antologin Från Pehr Stenbergs värld (Umeå, 2023) studeras med olika infallsvinklar bondsonens Stenbergs försök att finna sig till rätta med sin sociala status.

Alf Arvidsson diskuterar hur Stenberg i sitt dagliga liv hanterade sin sociala bakgrund när han som fattig student skulle smälta in i herrskapsmiljöer, och som andlig ledare och moralisk övervakare för allmogen och som präst i Umeå stad.

Historikern Ina Lindblom tar fasta på vad Stenbergs öppenhjärtiga beskrivningar kan säga om synen på känslor under slutet av 1700-talet, genom att studera hans skildring av den ogrundade svartsjuka han hyste mot sin andra fru. Stenbergs svartsjuka kan relateras till samtida föreställningar om äktenskap, kärlek, heder, fysisk och psykisk patologi samt religion.

Museologen och idéhistorikern Richard Pettersson sätter in Stenberg i sitt samtida intellektuella sammanhang, där en stabil auktoritetstro utmanas av upplysningsidéer och nya sätt att betrakta människan i tillvaron.

En reviderad artikel av redaktörerna för utgivningen av levernesbeskrivningen, Göran Stenberg, Ola Wennstedt och Fredrik Elgh, kompletterar framställningen med att redogöra för tillkomsten och Stenbergs skrivstrategier, särskilt betydelsen av samtida litteratur som förebilder.

Etnologiska skrifter, Umeå universitet ISSN 1103-6516 ; 80
ISBN: 9789180701969 (tryckt)
ISBN: 9789180701976 (digital)

https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-217515