Lärarnas tankar om läromedel och val av läromedel i Finland och Tanzania

Julia Hurskainen

Vad är ett läromedel egentligen? Vad räknas till läromedel? Hur tänker lärare i dessa länder kring begreppet läromedel? Vad baserar lärarna sitt val av läromedel på? Detta är en studie där 4 lärare från två olika länder och två olika kontexter berättar om sina tankar om läromedel och val av läromedel.

Stödmaterial: Checklista

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625446

 

Fysisk aktivitet i undervisningen

Melinda Enlund & Sandra Lind

Fysisk aktivitet under skoldagen har många positiva effekter på eleverna. Hälsan, de sociala relationerna och kognitiva funktioner gynnas när eleverna är aktiva. När fysisk aktivitet integreras i klassrumsundervisningen ökar elevernas on-task beteende och deras koncentration och inlärning förbättras. Men vad tycker elever i högstadiet och gymnasiet om fysisk aktivitet i klassrumsundervisningen? Tar den fysiska aktiviteten tid från viktigare saker eller är det ett positivt inslag i undervisningen?

Stödmaterial: Fysisk aktivitet i klassrumsundervisningen

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/177343

 

 

Vårdnadshavares delaktighet i barnets skolgång och lärande

Ville Arponen

De flesta vårdnadshavare vill vara delaktiga i sitt barns skolgång och lärande. Problemet är att samarbetet mellan hemmet och skolan lätt kan bli informationsutbyte, istället för en djupare dialog. För att öka vårdnadshavarnas delaktighet behöver skolan komma med nya former som försöker engagera alla vårdnadshavare oberoende av olika hemförhållanden. Målet med vårdnadshavarnas delaktigheten är att stöda eleverna i deras skolgång och i deras lärandet.

Stödmaterial: Delaktighetstrappan

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042222147

Läs- och skrivsvårigheter inom mofi-undervisningen

Beata Lehtonen

Alltfler elevavhopp från mofi till A-finska har börjat ske. Man diskuterar nu orsakerna till detta. Är det lärares kompetens, kravet på undervisningen som är för stort eller lärarens stöd som är bristfälligt? Hur är det med de elever som har läs-och skrivsvårigheter? Får de det stöd de behöver för att klara av undervisningens krav? Att lärare stöder elever med läs- och skrivsvårigheter är ytterst viktigt. Denna avhandling fokuserar på hur lärare och elever anser att man ska stöda elever med läs- och skrivsvårigheter inom mofi-undervisningen för att eleverna ska klara av den undervisning som de har rätt till att få.

Stödmaterial: Mofi undervisning

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051335430

Språklandskap i en mångkulturell skola

Oskar Högström & Christopher Lindroos

I vår avhandling undersöker vi språklandskapet i en mångkulturell skola i Närpes. Med språklandskap menas de texter, bilder, talade och skrivna språk och det material som är representerat i skolans miljö. Med hjälp av fotografier från skolan, samt enkäter besvarade av eleverna i årskurs 6, analyserar och tolkar vi skolans språklandskap. Fokus har vi lagt på att ta reda på hur mycket mångkulturalitet och flerspråkighet syns i skolans språklandskap.

Stödmaterial: Flyer om flerspråkighet

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051335456

Sömn och skärmtid

Inci Rotkirch

Sömn är ett grundläggande behov hos människan. Skärmtid kan ses som ett av den nutida människans grundbehov. Samtidigt visar forskning att vi människor sover allt mindre medan vår totala skärmtid kontinuerligt ökar. Hur ser då sömn- och skärmvanor ut hos gymnasieelever? Finns det samband mellan elevernas upplevelse av tillräcklig sömn och andelen skärmtid? Dessa är en del av de frågor som min avhandling söker svar på.

Stödmaterial: Sömn- och skärmtidsdagbok

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625491

 

Mest fokus på klimatet!

Jessika Uljens

Finlandssvenska lärare i huslig ekonomi lägger mest fokus på klimatet när de undervisar om vegetarisk kost på huslig ekonomi. I undervisningen används mest Härkis, bönor, linser och kikärter eftersom det går lätt att förvara dem, eleverna gillar dem och de är lätta att variera. Lärare hämtar information om vegetarisk kost och vegetariska proteinprodukter från uppdaterade källor, exempelvis från nätet och sociala medier.

Stödmaterial: Vegetarisk källguide

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050825852

Algebraiskt tänkande

Ellen Mattsson & Fanny Forsgård

Algebra är ett viktigt område i matematiken som präglar många yrkesgrupper. Matematikläroboken är en viktig läromedelsartefakt som har en stor roll i klasslärarens pedagogiska arbete i matematikundervisningen. Så hur tar den algebraiska progressionen sig uttryck i de vanligaste finlandssvenska matematikläroboksserierna ämnade för lågstadieelever? Och saknas det någon form av algebraiska uppgifter?

Stödmaterial: Formell ekvationslösning

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003178361

Distansundervisningens organisatoriska förutsättningar

Kent Eriksson

Varför ska skolans elevunderlag eller tillgång till lärare begränsa tillgången till kunskap? Den digitala teknologins utveckling möjliggör en ökad tillgång till kompetens och utbildning, oavsett geografiska och demografiska hinder. Lyckad distansundervisning förutsätter en god organisering av verksamheten, men hur gör man? I min avhandling behandlas några perspektiv som du kan ha nytta av om din organisation funderar på att utveckla distansundervisning.

Stödmaterial: Diskussionsunderlag

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050324730