En studie om undervisningsutrymmets funktionalitet i ämnet huslig ekonomi

Lizette Nyblom

Hur passar funktionella kriterier in på alla elever i ämnet huslig ekonomi? Det är utmanade att planera ett undervisningsutrymme i huslig ekonomi så det passar alla elever. Lärarna i studien är ense om att det finns många åtgärder som kan göras för att få ett undervisningskök fungerande för varje elev. Fördelar med att läraren är med och planerar undervisningsutrymmet i huslig ekonomi är att eleverna får en väl fungerande lärmiljö.

Didaktiskt material: Ergonomi i klassrummet

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335099

3 svar på ”En studie om undervisningsutrymmets funktionalitet i ämnet huslig ekonomi”

1. Hej Lizette!

Du har gjort en tydlig och informativ video om ditt forskningsämne, fint! Stämning ökas genom att du befinner dig i utrymmet där huslig ekonomi undervisas. I vissa stället kunde var det ljudkvalitén varit bättre. Ett förslag kunde även ha varit att låta någon annan filma dig , detta kunde kanske ha skapat en friare stämning och underlättat det för dig även. Du lyfter fram relevanta aspekter och hela videon var både tilltalande och intressant. Du hade en tydlig röd tråd. Innehållet var både teoretiskt- och verklighetsbaserat, väldigt bra balans!

Tilläggsmaterialet är väldigt ändamålsenligt och tydligt. Jag tycker att du har fångat det väsentliga på ett proffsigt och koncist vis. Underlaget tilltalar även på ett estetiskt plan. Det finns vissa små språkdetaljer som jag lade märke till. (Observationsschema, ett bortglömt frågetecken osv). En precisering av vissa punkter kunde kanske ha varit lämpligt (svårt för en utomstående att veta vad allt en punkt kan innebära).

Du har skapat en god och väldigt tydlig helhet! Jag lärde mig nya saker och detta är ett tydligt tecken på att din avhandling både är relevant och intresseväckande!

Fint jobbat!

2. Mycket bra och tydlig video du har gjort. Ditt forskningsämne var även väldigt intressant och du lyckades förmedla informationen på ett bra och tydligt sätt så att någon som inte är så insatt fortfarande hänger med. Du berättar även på ett väldigt ledigt och naturligt sätt vilket visar att du vet vad du pratar och detta ökar trovärdigheten i det du säger. Du kunde eventuellt ha klippt bort dom sekunderna då du stängde av kameran mellan de olika klippen, då du editerade videon. Överlag en väldigt bra och genomtänkt video. Ditt stödmaterial var också väldigt välgjort och fint. Punkterna du hade valt var bra och relevanta. Jag själv skulle kanske ha önskat lite information hur man som lärare ska göra en sådan observation, t.ex. när man ska göra den, hur ofta man bör observera detta samt om man ska fråga om elevernas åsikter. Detta är kanske inte nödvändigt för personer som arbetar inom huslig ekonomi. Överlag har du gjort ett bra arbete!

3. Viktigt och bra ämnen som presenteras på ett bra sätt.

Det märks att du är insatt i ämnet och att du vet vad du talar om i videon. Ämnet känns både aktuellt och intressant när du presenterar det i en miljö som hänger samman med det du berättar om. Genom att med enkla metoder ändra fokus och bild lyckas du bygga upp intresset för ditt ämne.

Att det kommer in någon ordmiss som du tar om och lite annat smått gör bara videon mer levande och du känns som en mänska och inte som en robot.

Materialet är fint gjort och inte bara väl gjort utan också estiskt tilltalande. Med tanke på att din målgrupp antaligen är lärare i huslig ekonomi samt arkitekter som planerar skolor så är säkert de ord du har med i checklistan tillräckliga. Som en som inte är så insatt i ämnet hade jag gärna sett att fler punkter hade några riktigivande ord så som de där det står ålder och värde.

Även om det inte är en direkt kommentar till videon eller materialet så vill jag bara säga så här på slutet att det är så bra att du tagit upp detta ämne. Jag har själv alltid varit lång och tampats med ryggproblem pga att utrymmen inte varit ergonomiska för alla.

Bra jobbat och grattis till en publicerad avhandling!