Hur är situationen för skolgångsbiträden i Svenskfinland?

Jonas Qvisén

Skolgångsbiträden är i dagens skola en viktig del i att elever får en bra skolgång och den hjälp de behöver. Resultat från enkäter åt lärare återkommer med jämna mellanrum. Men hur står det till med skolgångsbiträdena? Hur ser deras arbetssituation ut? Är de nöjda med sin lön? Känner de sig sedda, hörda och respekterade av övriga kollegiet? Dessa och många flera frågor tar jag reda på i min avhandling.

Didaktiskt material: Att arbeta tillsammans med skolgångsbiträdanden

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/185524

2 svar på ”Hur är situationen för skolgångsbiträden i Svenskfinland?”

1. Jag blev intresserad att lära mig mer om ditt ämne när jag läste rubriken, då jag själv har jobbat som skolgångsbiträde. Jag håller med om att skolgångsbiträdena gör ett viktigt jobb och det är väldigt synd att så många känner att arbetet inte motsvarar det de vill jobba med. Frågorna du tar upp är viktiga och resultatet likaså. För videopitchens skull skulle jag kanske ha kortat ner videon en aning och tagit upp de mest intressanta resultaten och sparat vissa detaljer för läsaren att se vidare i din avhandling, men förståeligt att du vill ha med lite från alla delar du fick fram genom din forskning.

Ditt skapade material är helt klart användbart och jag tror det skulle gynna alla på skolan om skolgångsbiträdena blev mer inkluderade! Ibland räcker en liten tankeställare, som dina frågor ger, för att man ska upptäcka att det nog går att göra något för att förbättra situationen. Trevligt med en enkät där man kan jämföra resultaten före och efter.

2. Jag tycker att du ger en god och tydlig beskrivning av ditt ämne. Rubriken skapar intresse att ta reda på mera och jag tycker att du belyser någonting viktigt i skolans vardag. Du presenterar alla delar (Introduktion, syfte och resultat) på ett ändamålsenligt sätt som fångar tittarens intresse.

För att öka intresset hos tittaren skulle jag som utvecklingsförslag valt att satsa på lite mera variation eller också gjort videon lite kortare så att det inte känns så enformigt. Jag hade ocksåkunnat tänka mig att använda något hjälpmedel för att göra själva videon lite mindre skakig.

Det didaktiska materialet är ett välskapat dokument som är behagligt för läsaren att ta del av. Dokumentet är inte för långt men lyfter fram det mest relevanta och viktiga. Jag tror detta absolut kan fungera som en nyttig grund i lärarens arbete tillsammans med skolgångsbiträdet.