Hjälp eleverna att hjälpa naturen

Jeanette Björk

Du kan ge dina elever ett viktigt redskap för att skydda naturen – viljan att göra det. Vår vilja att skydda naturen har nämligen en stor betydelse för vår handlingsberedskap för det, och för naturvården, vars framgång till stor del beror på våra attityder till den. Men attityder påverkas ju inte i en handvändning. I min avhandling har jag därför undersökt vad som påverkar barns och ungas attityder till naturvård och hur deras attityder kan påverkas. Ta en titt på videopitchen och kompendiet som jag har gjort för tips på hur du kan hjälpa dina elever att hjälpa naturen!

Didaktiskt material: Lär känna och hjälp naturens mångfald_uppgifter

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/185242

4 svar på ”Hjälp eleverna att hjälpa naturen”

1. Intressant ämne och lärorik och bra video!

Du har med bra information och presenterar den på ett klart, tydligt och lugnt sätt. Rent tekniskt sett med filmning och editering har du också lyckats väl. Även fint att du både talade själv hela videon och var ute (med tanke på ditt ämne)

Spännande tema att forska kring, videon och materialet gör mig intresserad av att fortsätta med att läsa din avhandling. Ditt kompendium var både vackert och lätt att hitta i men även mycket användbart och en bra resurs att kunna använda sig av i undervisning.

2. Intressant och viktigt ämne!

Din video skapar en känsla av att man vill skydda naturen tack vare bakgrundsljuden och ljussättningen. Du förklarar ditt tema väldigt tydligt ock skapar ett intresse för tittaren.

Du har skapat ett suprefint didaktiskt material! Väldigt mångsidigt och användbart. Jag skall definitivt använda mig av den ifall jag får chansen.

3. Du har verkligen lyckats skapa en superfin helhet i denna uppgift. Jag tyckte redan att första meningen av ingressen gav mig känslan av att jag kan göra detta, och du kommer visa mig hur! Väldigt karismatiskt.

Videon innehöll bra info. Faktan du gav var tillräcklig för att lyssnaren ska bli nyfiken på mer. Klippning, ljud och ditt lugna tal gjorde det enkelt att hänga med. Bra med pauser för att betona det viktigaste och variation av vinklar för att göra det mer intressant att titta på!

Kompendiet skulle jag lätt kunna använda i min undervisning. Tilltalande, tydligt och lätt att navigera och ta sig vidare. Bra!

4. Hej Jeanette!

Både rubriken och ingressen fångar läsarens intresse. Filmen var fin och estetisk med tanke på att du var utomhus och bakgrundsljudet av fågelsång gjorde filmen lugn och stämningsfull. Det var lätt att följa med och du förklarade ditt ämne noggrant.

Ditt didaktiska material är fint, igenomtänkt och tydligt och jag tror att många lärare skulle få ut mycket av det. Jag själv kommer garanterat att använda mig av det i framtiden!