Seminarium: Nils Månsson Mandelgren och kampen för kulturens framtid

Ett seminarium arrangerat av Folklivsarkivet i Lund och Institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet med stöd av Kungl. Gustaf Adolfs Akademien för svensk folkkultur och Stiftelsen Ebba och Sigfrid Svenssons fond för folklivsforskning

Seminariets första syfte är att diskutera Nils Månsson Mandelgrens roll för kulturarvet i ett samhällsperspektiv och med hjälp av ett socialhistoriskt ramverk. Hur lyckades Mandelgren som enskild individ manövrera sig fram i ståndssamhället? Hur kunde han under decennier röra sig i olika samhällsskikt i syfte att skaffa resurser och redskap för att bevara och dokumentera kulturfenomen av de mest skilda slag? Hur uppfattades Mandelgren av de ofta högt uppsatta personer som han sökte stöd hos? Varför hamnade han i konflikt med riksantikvarien och andra i kulturvärlden och akademikretsarna? Hur lyckades han kringgå hinder, motstånd och avslag för att till sist få stöd av den franske kejsaren?

Seminariets andra syfte är att diskutera vad Mandelgren faktiskt uppnådde i sitt arbete för utvecklingen av museiväsendet, det fält som idag benämns kulturvård eller kulturminnesvård, samt hantverksutbildningarna efter skråväsendets upphörande. Hittills har forskningen om Mandelgrens livsverk främst haft fokus på hans dokumentation av äldre kulturyttringar, men hans stridbarhet och oräddhet i att utmana etablissemanget hade sikte på hur samtidens och framtidens kulturinstitutioner borde utformas och organiseras.

Seminariet är öppet för forskare och intressenter från exempelvis etnologi, historia, socialhistoria, kyrkohistoria, arkeologi, konstvetenskap och museologi. Seminariet är tänkt att samla forskare från svenska universitet, men är även öppet för nordiska kulturhistoriker med inriktning på 1800-talet.

Tidpunkt: 16 mars 2023 kl. 9-17
Plats: Folklivsarkivet, Arkivcentrum Syd, Porfyrvägen 20, Lund (busslinje 5)
Kostnader: Ingen anmälningsavgift. Kostnader för måltider tillkommer.
Anmälan senast 16 februari 2023 till: andreas.alm(@)folklivsarkivet.lu.se
Kontakt: solfrid.soderlind(@)kultur.lu.se, karin.gustavsson(@)folklivsarkivet.lu.se

Ett preliminärt program kan läsas här.