Klasslärares syn på kamratrespons i skrivundervisningen

Cassandra Röblom

För att utveckla förmågan att ge en bra och givande återkoppling krävs det att elever får möjligheten till att utöva det. Kamratrespons i skrivundervisningen kan inte bara hjälpa kompisen grammatiskt, utan även responsgivarens egen text. Genom att använda sig av kamratrespons i skrivundervisningen ger läraren möjligheten åt eleverna att utveckla både sitt eget skrivande, emottagandet av respons och förmågan att ge en givande återkoppling åt någon annan. Hur verksamma lärare ser på kamratrespons i skrivundervisningen och hurudana medel de väljer att använda är därför essentiellt för förståelsen av hur lärare kan utveckla responskompetensen vidare.

Stödmaterial: Infoguide till kamratrespons i undervisningen

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020093076245

3 svar på ”Klasslärares syn på kamratrespons i skrivundervisningen”

1. Din inledning fångade genast mitt intresse och de faktorer du gav som bakgrund till varför ditt tema är viktigt var övertygande. Gillade att du hade med många olika videoklipp och att det vara varierande. På det sättet behöll du intresset för din video hela vägen ut. Tråkigt att videoredigeringsprogrammet du använt hade satt in en så pass stor vattenstämpel i hela videon. För att lyfta videon ännu ett steg upplever jag att det kunde varit bra att ha lägre volym på bakgrundsmusiken, speciellt i början, för att ditt tal skulle komma fram tydligare. Tipsen du gav i slutet var konkreta och gjorde att jag gick in och kollade stödmaterialet du utvecklat. Laddade genast ner det för att kunna tillämpa det i min egen undervisning i framtiden. Bra jobbat, Cassandra!

2. Videon var inbjudande och intresseväckande. Fina övergångar från ditt berättande till bildstöd och annat material. Du är övertygande i ditt sätt, och du berättar lätt och ledigt om ditt ämne på ett trevligt sätt. Gillade särskilt att du gav konkreta tips på hur man kan förverkliga kamratrespons med sina elever. Det är viktigt att få kopplat forskning till något vardagligt som sker i klassen. Bra tilläggsmaterial med konkret syfte till varför det ska användas och också ett frågeformulär som man som lärare kan använda sig av då man utför kamratrespons. Som tidigare nämnts var det synd att texten från videoredigeringsprogrammet täckte en så stor del av skärmen. Tack för en inspirerande video! 🙂

3. Välgjord video som behandlar ett mycket intressant tema. Övergångarna var välplanerade och gjorde att tittarens intresse väcktes. Relevant innehåll som du väljer att ta upp och berätta. Det berättade innehållet får stöd i det visuella som presenteras i videon. Trevligt att få konkreta tips i slutet av videon. Fint stödmaterial du hade gjort. Jag gillade särskilt frågeformuläret där eleverna tydligt ser vad de ska titta på i andras men också i sina egna texter. Bra jobbat!