Skolkriser nu och i framtiden

Simon Andersson

Covid-19 pandemin satte inte bara hela samhällen i kris utan påverkade även skolan. Vilka möjligheter har skolan att förebygga, hantera och utnyttja kriser? Vad tänker lärare om kriser i skolkontext och vilka är skolans framtida kriser?

Didaktiskt material: Material för skolpersonal om skolors utmaningar och förebyggande krisverksamhet

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/186255

3 svar på ”Skolkriser nu och i framtiden”

1. Hej Simon!

Mycket intressant och viktigt ämne! Gillade din introduktion till din pitch! Du är även väldigt tydlig lugn vilket gör dett lätt att följa med men skapar samtidigt ett intresse för temat med dina frågeställningar och formuleringar.

Jag tycker att ditt didaktiska material har intressanta frågeställningar som kommer skapa givande diskussioner! Anser att frågorna var ställda på ett sätt som har potential till bra diskussioner men också väcker tankar hos individen för att se till att planen för krishantering är i skick!

2. Hej Simon!
    Du har gjort en väldigt intressant undersökning om ett så aktuellt och viktigt ämne! Introduktionen till din pitch är ett bra sätt att fånga tittarens uppmärksamhet på vad du kommer att behandla i videon. Du pratar lugnt och tydligt, bra att du ibland byter ställe där du filmar så att tittaren hålls med.
    Ditt didaktiska material är viktiga frågor, som kan ge väldigt givande diskussioner. Det är viktigt att uppmärksamma kriser och planen för hur vi ska klara av även framtidens kriser.

3. Hej Simon,

Intressant tema på avhandlingen! Jag tror att det bästa sättet att hantera en kris är att ha gjort det förberedande arbetet inför krisen före den äger rum. Din videopitch nämner coronapandemin som ett exempel och påminner hur viktigt det är att ha tänkt ut en handlingsplan före man befinner sig i krisen.

Det didaktiska materialet som du skapade för din avhandling var väl utformat och ställer relevanta frågor för kollegiet. Kollegiets delade erfarenhet om kriser kan ge en överblick för de kriser som har skett och hjälpa skolan göra upp en mera täckande krisplan för framtiden.

Det skulle vara intressant med något intressant resultat redan i videopitchen för att locka lyssnaren in och läsa.