Fysisk aktivitet i undervisningen

Melinda Enlund & Sandra Lind

Fysisk aktivitet under skoldagen har många positiva effekter på eleverna. Hälsan, de sociala relationerna och kognitiva funktioner gynnas när eleverna är aktiva. När fysisk aktivitet integreras i klassrumsundervisningen ökar elevernas on-task beteende och deras koncentration och inlärning förbättras. Men vad tycker elever i högstadiet och gymnasiet om fysisk aktivitet i klassrumsundervisningen? Tar den fysiska aktiviteten tid från viktigare saker eller är det ett positivt inslag i undervisningen?

Stödmaterial: Fysisk aktivitet i klassrumsundervisningen

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/177343

Ett svar på ”Fysisk aktivitet i undervisningen”

1. Jag tycker videon är gjord på ett väldigt roligt och intresseväckande sätt! Jag blev direkt intresserad att se hela videon. Jag tycker det viktigaste gällande fysiskt aktivitet i klassrummet kom fram på ett roligt sätt och även förklaringar varför det är bra att eleverna är fysiskt aktiva.

Jag tycker dessutom om stödmaterialet. Jag tycker det var bra att det togs upp vad, vem, hur, när och så vidare eftersom jag tror detta intresserar många lärare. Jag tror detta stödmaterial fungerar bra för lärare i både låg- och högstadie, men även i gymnasiet.