Vaahteramäen palvelutalossa kehitettiin työtä lean-ajattelun avulla

Kiire on monen hoitajan arkipäivän tuttu. Se johtuu usein liian vähäisestä hoitajamäärästä, mutta joskus syynä on, että työtä ei ole organisoitu järkevästi. Vaahteramäen palvelutalossa Inkoossa päätettiin kehittää työn tekemisen tapoja yhdessä.

Lue lisää Super-lehdestä, artikkeli löytyy sivulta 56.

Publicerat i Suomenkieliset uutiset, Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Vaahteramäen palvelutalossa kehitettiin työtä lean-ajattelun avulla

Palaute edistää työhyvinvointia

Ikäihmisten tehostetun palveluasumisen ja laitoshoidon tiimien kehittäjäsairaanhoitaja Teija pohtii, miten hän voisi auttaa työyhteisöään jaksamaan paremmin. Ongelmana on työntekijöiden vaihtuvuus ja kuormittuneisuus, minkä vuoksi tiimeissä on paljon vaihtuvia sijaisia. Perushoito on niin aikaavievää, ettei sijaisia ehditä perehdyttää kunnolla, eivätkö sijaiset pääse kiinnittymään tiimeihin. Työhyvinvointi on laskevassa kierteessä, ja se uhkaa myös asukkaiden hoidon laatua. Miten Teija voisi parhaiten auttaa työyhteisöään?

Lue koko artikkeli Sairaanhoitaja-digilehdessä

Publicerat i Suomenkieliset uutiset, Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Palaute edistää työhyvinvointia

Artikel om projektet Välmående omsorg i Vård i fokus – Sjuksköterskeföreningen i Finland rf:s medlemstidning

I artikeln presenteras projektet Hyvinvoinva hoiva – Välmående omsorg och projektets utvecklingsverksamhet under första pilotåret.

Välmående omsorg är ett tvåspråkigt utvecklingsprojekt vars målsättning är att främja personalens välmående. Projektet strävar efter att utveckla arbetsprocesser med hjälp av Lean och metoder inom servicedesign och genom att främja personalens och förmännens utvecklingsberedskap stöda både personalens och klienternas välmående.

Läs hela artikeln här

Publicerat i Svenska nyheter, Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Artikel om projektet Välmående omsorg i Vård i fokus – Sjuksköterskeföreningen i Finland rf:s medlemstidning

Hoivatyön kehittäminen etäyhteyksin – hanketoimijan saappaissa

Työprosessien ja työhyvinvoinnin kehittäminen erilaisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden yhteydessä on yleistä sosiaali- ja terveysalalla, myös hoivatyön ja hoivatyöntekijöiden hyvinvoinnin kehittäminen (Jääskeläinen 2013). Mutta miten niitä voidaan kehittää etäyhteyksin? Tämä teksti avaa hanketoimijoiden ajatuksia viimeisimmästä vuodesta, jolloin kaksikielisen Hyvinvoiva hoiva – Välmående omsorg -hankkeen toimijat ryhtyivät kehittämään hoivatyötä etäyhteyksin luotsatakseen ikäihmisten hoivapalveluiden henkilöstön työhyvinvointia tilanteen vaatimalla tavalla.

Lue koko teksti

 

Publicerat i Suomenkieliset uutiset | Kommentarer inaktiverade för Hoivatyön kehittäminen etäyhteyksin – hanketoimijan saappaissa

Kohti hyvinvoivaa hoivaa

Ajankohtainen artikkeli Pro Terveys -lehdessä 02/2021 Kohti hyvinvoivaa hoivaa
Kirjoittajat ovat Tampereen yliopiston Johtamisen ja talouden tiedekunnan Työhyvinvoinnin tutkimusryhmän tutkimusjohtaja Kirsi Heikkilä-Tammi, tutkija Kirsi Nurminen, ja tutkija Johanna Lilja. Kirjoittajat kuuluvat Hyvinvoiva hoiva – Välmående omsorg -asiantuntijaryhmään.

Publicerat i Suomenkieliset uutiset | Etiketter , , , | Kommentarer inaktiverade för Kohti hyvinvoivaa hoivaa

Verkkojulkaisu työhyvinvoinnin kehittämiseen

Osana Hyvinvoiva hoiva – Välmående omsorg -hanketta ja henkilöstön työpajojen tuloksena on koottu verkkojulkaisu Tietoa ja työkaluja työhyvinvoinnin kehittämiseen ikäihmisten hoivapalveluissa.

Tämä hankkeen toiminta-aikana täydentyvä opas, on suunnattu sekä esihenkilöille että henkilöstölle kaikissa hoidon konteksteissa. Julkaisusta löydät paljon monipuolista materiaalia: ajankohtaista tietoa, animaatioita, linkkejä, testejä, vinkkejä, pohdintakysymyksiä jne.

Verkkojulkaisu Tietoa ja työkaluja työhyvinvoinnin kehittämiseen ikäihmisten hoivapalveluissa.

Verkkojulkaisu ilmestyy myöhemmin myös ruotsinkielisenä | Nätpublikationen utkommer senare också på svenska.

Publicerat i Suomenkieliset uutiset | Etiketter , , , | Kommentarer inaktiverade för Verkkojulkaisu työhyvinvoinnin kehittämiseen

Webbinarier våren 2021

Välkommen att delta i inspirerande webbinarier med sakkunniga föreläsare våren 2021!

I webbinarierna behandlas teman kring arbetsvälmående samt arbetsgemenskapens och förmannens roll som utvecklare av arbetsvälmåendet. Presentationerna belyser hur man utvecklar och leder arbete och personalens kunnande och förändringsberedskap så att arbetsvälmåendet och välbefinnandet inom äldreomsorgen förbättras. Social- och hälsovårdssektorns anställda har en utmanande arbetssituation och det är
särskilt viktigt att upprätthålla personalens arbetsvälmående och ork i arbetet.
Föreläsningarna arrangeras som webbinarier i Teams. Målgruppen för webbinarierna är ledare, förmän och anställda inom äldreomsorgen. Webbinarierna arrangeras inom det av Social- och hälsovårdsministeriet finansierade HYVINVOIVA HOIVA – VÄLMÅENDE OMSORG -ESF-projektet. Deltagande i webbinarierna är avgiftsfritt. Två av vårens webbinarier är svenskspråkiga, ett webbinarium är tvåspråkigt (föreläsning på svenska och CASE-presentation på engelska).

28.4.2021 kl. 14.00-15.00 Service design i ett nötskal – principer, verktyg, möjligheter

Elina Vartama, formgivare, yrkeslärare, pedagogie magister, lektor vid Yrkeshögskolan Novia och utbildningsledare för högre yrkeshögskoleutbildningen i Service Design, som leder till Master of Business Administration -examen. Undervisar i service design sedan 2012, handleder projektarbeten, examensarbeten i service
design och medverkar i Novias FUI-projekt (forskning, utveckling och innovation).

28.4.2021 kl. 15.00-15.30 Developing Self-managed Teams through Service Design Methods

Magdalene Awahnde, Master of Business Administration. Lead nurse with over 14 years of clinical care experience working in City of Helsinki. Promoted to assistant Nurse manager 2021 at Kustaankartano Senior Center Geropsychiatry ward H1 as a respected team player with demonstrated leadership skills. Specialized practice in cerebrovascular accident rehabilitation and mental health care. Extensive experience and thorough understanding of clinical care/geropsychiatry care. Honored with several merit awards as a highly effective lead nurse.

Anmälan senast 26.4.2021 per e-post: hyvinvoivahoiva@abo.fi
Ange ditt namn, organisation, yrke/befattning och e-postadress.

26.5.2021 kl. 14.00-15.30 Samarbete och bemötande av varandra på arbetsplatsen

– Hur vi ska arbeta tillsammans, kommunicera och hantera konflikter.

Annika Tidström, professor i företagande vid Vasa universitet. Har flera års erfarenhet av att utbilda inom konflikthantering, ledning av förändring och strategi.

Anmälan senast 24.5.2021 per e-post: hyvinvoivahoiva@abo.fi
Ange ditt namn, organisation, yrke/befattning och e-postadress.

3.6.2021 kl. 14.00-15.30 Välfärdsteknologi – dagens melodi

Presentation av en elektronisk handbok för personalen.
Novia examensstuderande inom social- och hälsovård presenterar, Yrkeshögskolan Novia/Campus Åbo

Sari Lehtovaara, socionomstuderande vid YH Novia. Har jobbat ca 5 år som
verksamhetsledare i dagverksamheten för äldre med mental- eller missbruksproblem. Har tidigare jobbat med minnesjuka ca 5 år på avdelning och ca 10 år
inom dagverksamhet.

Lotte Makkee, tredje årets socionomstuderande. Har jobbat lite över ett år på
Kårkulla KUR, med olika åldersgrupper, där det används välfärdsteknologi i
arbetet.

David Nylén, sjukskötarstuderande vid YH Novia.
Rebecka Pahlman, utbildad närvårdare som de senaste 9 åren arbetat på en
dagverksamhet för personer med minnesproblem. Socionomstuderande vid YH
Novia.

Anmälan senast 1.6.2021 per e-post: hyvinvoivahoiva@abo.fi
Ange ditt namn, organisation, yrke/befattning och e-postadress.

Tilläggsinformation:
Kristina Westerén, e-post: kristina.westeren@abo.fi
Åbo Akademi, Centret för livslångt lärande

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Webbinarier våren 2021

Mielekästä hoivatyötä – itseohjautuva toimintamalli työn kehittämiseen

KTM, projektipäällikkö Riitta-Liisa Larjovuori
KT, tutkimusjohtaja Kirsi Heikkilä-Tammi
Työhyvinvoinnin tutkimusryhmä, talouden ja johtamisen tiedekunta, Tampereen yliopisto

Hoitajalähtöisestä toiminnasta ratkaisu terveydenhuollon kriisiin?

Suomessa on puhuttu viime aikoina paljon johtamisen ja organisoitumisen tapojen muutoksesta, jossa keskeistä on työntekijöiden mahdollisuus organisoida työtään itseohjautuvasti. Meillä oli mahdollisuus kuulla yhtä tämän muutoksen uranuurtajaa, hollantilaista Jos de Blokia vakuutusyhtiö Varman ja Itla-säätiön järjestämässä webinaarissa 9.9.2020. De Blok on tullut maailmanlaajuisesti tunnetuksi hoiva-alan uudistamisesta, jonka hän on aloittanut ja toteuttanut omassa Buurtzorg-yrityksessään.

Vuonna 2006 Hollannin terveydenhuolto oli ajautunut kriisiin. Erityisesti kotihoidon tilanne oli vaikea. Alan työntekijöistä jopa puolet oli vaihtamassa ammattia mm. huonojen työolojen ja riittämättömien resurssien takia. Sairaanhoitaja Jos de Blok päätti toimia. Hän kokosi hoitajia yhteen pohtimaan, miten hoitajat itse organisoisivat hoidon ja millaisissa oloissa he haluaisivat työskennellä. Näin syntyi nykyään jo 15 000 ammattilaista työllistävä asiakaslähtöistä kotihoitoa tuottava Buurtzorg-yritys. Uudenlaisen toiminnan kautta saatiin huomattavia taloudellisia säästöjä sekä tyytyväisempiä työntekijöitä ja asiakkaita.

Hoidon laatu ja työhyvinvointi kulkevat käsi kädessä

Seurasimme seminaaria mielenkiinnolla, sillä hoiva-alan haasteet kuulostavat kovin tutuilta oman työmme näkökulmasta. Hyvinvoiva hoiva -hankkeessa kehitämme ikäihmisten hoitoa yhdessä alan työpaikkojen kanssa. Tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta, palvelun laatua ja työntekijöiden hyvinvointia. Hyvin samanlaisia tavoitteita siis kuin Buurtzorgillakin. Tutkimusten mukaan nämä asiat kulkevatkin käsi kädessä. Työntekijän hyvinvointi ja työyhteisön toimivuus rakentavat laadukasta ja hyvin toimivaa hoivaa. TkT Merja Fischer on väitöskirjatutkimukseensa pohjaten todennut, että hyvää palvelua kehitettäessä täytyy rakentaa ensin oman henkilökunnan ”asiakaskokemus” (Fischer 2012). Toisaalla on saatu tutkimustuloksia siitä, että sairaaloissa ongelmat henkilöstön hyvinvoinnissa ovat yhteydessä potilaiden huonompaan hoitotasapainoon ja lisääntyneisiin sairaalainfektioihin (Oksanen 2012).

Hyvinvoiva hoiva -hanke auttaa hoitajia kehittämään työtään

Siinä missä Buurtzorgissa lähes kaikki vaikutusvalta rekrytoinneista työvuoroihin ja toimitilojen valintaan on annettu noin 12 hengen hoitajatiimeille, on oma hankkeemme lähtenyt pienin askelin edistämään hoitajien vaikutusmahdollisuuksia tarjoamalla heille välineitä ja mahdollisuuksia oman työnsä kehittämiseen. Kotihoidon ja asumispalveluiden työntekijät ovat tiimeissä valinneet oman työnsä arjesta nousevia kehittämiskohteita ja lähteneet toteuttamaan vaiheittaisia muutoksia ja parannuksia. Apuna tässä ovat mm. palvelumuotoilun menetelmät ja lean-ajattelu.

Työntekijöiden esiin nostamat asiat ovat mm. seuraavanlaisia: halu kehittää työtä siten, että itse asiakastyölle jäisi enemmän aikaa, mahdollisuus hoitaa asiakkaan asiat ns. kerralla kuntoon tai ainakin valmiimmaksi, enemmän joustavuutta asiakastyöhön, enemmän pysyvyyttä asiakassuhteissa, parempi tiedonkulku hoitajien kesken ja eri toimintojen välillä. Juuri näiden asioiden parantamiseen myös Buurtzorgin toimintamalli tähtää. Kotihoidon toiminta ei ole tarkkaan kellotettua, vaan aikataulut sallivat sen, että jokin asiakaskäynti voi kestää myös pidempään. Toisaalta tämä vaatii myös hoitajilta joustavuutta. Työntekijä on yleensä valmis joustamaan, jos myös hänen tarpeitaan ja toiveitaan kuunnellaan, eli joustaminen on vastavuoroista. Vaikutusmahdollisuuksien antaminen on vahva tapa osoittaa arvostusta ja luottamusta alan ammattilaisille. Kuulemamme mukaan tämä ilmeisesti toimii Buurtzorgissa hyvin.

Rakenteelliset esteet turhauttavat kehittäjiä

Hankkeemme kehittämistyössä on havaittu, että hyvät kehittämisajatukset pysähtyvät usein organisaatioissa oleviin siiloihin ja rakenteisiin. Jos työpajoissa on tunnistettu asioita, joiden muuttaminen vaatisi oman toimialueen ulkopuolelle menemistä, on kehittäminen koettu vaikeaksi, ellei jopa mahdottomaksi. Tämä on työntekijöille osin yllättävää ja turhauttavaakin, koska asiakaslähtöisistä palvelupoluista ja siilojen purkamisesta on puhuttu jo pitkään. Vaikka pienten askelien kehittämistyö on tärkeää, myös reittien luominen arjen työstä nousevien kehittämisteemojen eteenpäinviemiselle yksikkö- ja sektorirajoista välittämättä olisi tarpeen. Arviomme mukaan paljon kehityspotentiaalia jää rakenteiden kankeuden takia toteutumatta. Moni hyvä idea jää vain pienen kahviporukan keskusteluihin.

Järvenpäässä hyviä kokemuksia itseohjautuvasta tiimityöstä

Suomessakaan Buurtzorgin toimintamalli ei ole enää vain kaukaista utopiaa. Itseohjautuvaa tiimityötä on otettu käyttöön esimerkiksi Järvenpään kotihoidossa, jossa saaduista opeista kertoi seminaarissa muutoshanketta fasilitoinut Kati Toikka.

Järvenpään kehittämishankkeessa lähdettiin vahvistamaan 8–12 hengen tiimien mahdollisuuksia ottaa tehtäväkenttäänsä haltuun yhä itsenäisemmin. Käytännössä tehtäväkokonaisuudet olivat

  1. resurssien ohjaaminen asiakaslähtöisen työvuorosuunnittelun kautta,
  2. asiakastyön organisointi ja hallinta,
  3. palvelun laadun ja asiakasturvallisuuden varmistaminen,
  4. tiimin osaamisen kehittäminen ja rekrytointi sekä
  5. työhyvinvointitoiminta (Itseohjautuva kotihoito – kehittämishanke Järvenpäässä, Kunteko 2020).

Itseohjautuvuus on siis ulottunut työn olennaisiin rakenteisiin, ja hanketta voidaankin pitää myönteisellä tavalla kunnianhimoisena. Kokeilu on tuottanut rohkaisevia tuloksia. Esimerkiksi sairauspoissaolot ovat vähentyneet ja työtyytyväisyys parantunut.

Mikä itseohjautuvuudessa pelottaa?

Itseohjautuvuuden lisäämisestä puhuttaessa tuodaan usein esille sen mahdolliset riskit. Entä jos asiat menevätkin vikaan – kuka on vastuussa? Jos asioista ollaankin eri mieltä, saadaanko ikinä aikaan päätöksiä? Miten toimitaan, jos joku ei hoida osaansa? Nämä ovat kaikki aiheellisia kysymyksiä, joihin itseohjautuvasti toimivissa organisaatioissa on kehitetty ratkaisuja ja toimintamalleja. Aina ei ehkä muisteta, että samankaltaisia riskejä on olemassa toimintamallista riippumatta. Itseohjautuvammassa mallissa ns. resilienssiä, eli mukautumis- ja palautumiskykyä esimerkiksi kriisejä kohdattaessa lisää se, että havaintoja tekeviä ja toimintaansa älykkäästi sopeuttavia ja ohjaavia ihmisiä on paljon enemmän kuin keskitetysti johdetussa organisaatiossa. Jokaiselta työntekijältä myös vaaditaan tällaisessa mallissa enemmän. Tarvitaan osaamista, rohkeutta ja kommunikointikykyä. Vastineeksi voi toisaalta saada merkityksellisyyttä, hallinnan tunnetta ja vahvempia yhdessä onnistumisen ja selviytymisen kokemuksia.

Jos de Blok aloitti kuvauksensa muutoksen lähtökohdasta tilanteessa, jossa hoitotyö oli kriisissä. Monet hoitajat olivat vaihtamassa kokonaan ammattia. Heille oli helppoa perustella tarve uudelle toimintatavalle, ja alan kriisi ravisteli myös päättäjiä huomaamaan muutostarpeen. Muutosta kaipaavat ammattilaiset olivat motivoituneita ja halusivat lähteä mukaan.  Alammeko olla samassa tilanteessa myös Suomessa?

Meillä monet asiasta puhuvat ovat yhtä mieltä siitä, että myönteinen ja vahvuuskeskeinen ihmiskäsitys on olennainen edellytys sille, että itseohjautuvuuteen kannattaa lähteä. Uskommeko ihmisten haluun ja kykyyn toimia oikein ja järkevästi? Luotammeko, että ainakin suuri enemmistö ihmisistä on luotettavia ja haluaa tehdä työnsä hyvin? Jos vastaus on kyllä, voisimmeko muuttaa jotain, ja mitä se olisi?

 

Lähteitä:

Fischer, Merja (2012). Linkages between employee and customer perceptions in business-to-business services – Towards positively deviant performances  Aalto University DOCTORAL DISSERTATIONS, 7/2012.

Oksanen, Tuula, toim. (2012). Hyvinvointihavaintoja : Tutkimustietoa kunta-alalta.

Jos de Blokin luennon tallenne

Järvenpään kotihoidon kehittämishanke:
https://www.kunteko.fi/katso/884
http://www.e-julkaisu.fi/jarvenpaa/itseohjautuvaa-yhteispelia/mobile.html

Publicerat i Suomenkieliset uutiset | Etiketter , , , | Kommentarer inaktiverade för Mielekästä hoivatyötä – itseohjautuva toimintamalli työn kehittämiseen

Luentosarja: Työhyvinvointi ikäihmisten hoivapalveluissa

hyvinvoiva hoiva-logo

 

Tervetuloa osallistumaan inspiroiviin asiantuntijaluentoihin, joissa käsitellään työhyvinvointia ja esimiehen roolia työhyvinvoinnin kehittäjänä. Miten kehitetään ja johdetaan työn organisointia ja henkilöstön osaamista ja muutosvalmiuksia siten, että työhyvinvointi ja työssäjaksaminen ikäihmisten hoivapalveluissa paranee? Sosiaali- ja terveysalan kuormittavan ja haasteellisen työtilanteen takia on erityisen tärkeää ylläpitää henkilöstön työhyvinvointia ja työssäjaksamista.

Asiantuntijaluennot järjestetään webinaareina Zoomissa ja Teamsissä. Webinaarien kohderyhmä on ikäihmisten hoiva-alan johtajat, esimiehet ja työntekijät. Webinaarit järjestetään osana Sosiaali- ja terveysminiteriön rahoittamaa HYVINVOIVA HOIVA – VÄLMÅENDE OMSORG -ESR-hanketta ja on osallistujille maksuton.

Syksyn webinaarit ovat suomenkielisiä.

Webinaarit syksyllä 2020:

29.10.2020, klo 13–16 (Zoom)

Mistä oikein puhumme, kun puhumme työhyvinvoinnista?

Kirsi Heikkilä-Tammi, tutkimusjohtaja, Tampereen yliopisto, Työhyvinvoinnin tutkimusryhmä, Hyvinvoiva hoiva -hankkeesta.

Työpajatyöskentelyä: Työhyvinvoinnin johtaminen käytännössä – esimiehen rooli kehittäjänä. Kirsi Heikkilä-Tammi ja tutkimusryhmän muut edustajat, Hyvinvoiva hoiva -hankkeesta.

Ilmoittautuminen viimeistään 22.10.

 ***

16.11.2020, klo 13–15 (Teams)

Työhyvinvoinnin johtamisen ja johtamisosaamisen kehittämistarpeita sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa

Sirpa Syvänen, dosentti, Tampereen yliopisto, Työelämän tutkimuskeskus ja Kaija Loppela, yliopettaja, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysala.

Työpajatyöskentelyä: Työhyvinvoinnin johtamisen lukot ja avaimet. Sirpa Syvänen ja Kaija Loppela, SoteDialogit-hankkeesta.

Ilmoittautuminen viimeistään 9.11.

***

26.11.2020, klo 13–15 (Teams)

Visuaalinen ohjaus – palvelumuotoilulla ja Lean-toiminnalla työn kehittämistä

Elina Flemming, Päivi Mantere ja Jenna Pennanen, Laurea-ammattikorkeakoulu, Hyvinvoiva hoiva -hankkeesta.
Anne Susiluoto, Palveluesimies, Lean valmentaja, Tuotekehittäjä

Ilmoittautuminen viimeistään 19.11.

***

ILMOITTAUTUMINEN:

Ilmoittaudu viimeistään viikkoa ennen webinaaritilaisuutta täyttämällä ilmoittautumislomake osoitteessa: https://crm.abo.fi/Events/723/Apply

 

Lisätietoja antaa:
Mona Riska, sähköposti: mona.riska@abo.fi
Kristina Westerén, sähköposti: kristina.westeren@abo.fi
Åbo Akademi, Centret för livslångt lärande, Hyvinvoiva hoiva – Välmående omsorg -hankekoordinaattori.

TERVETULOA! VÄLKOMMEN!

Publicerat i Suomenkieliset uutiset | Etiketter , , , , | Kommentarer inaktiverade för Luentosarja: Työhyvinvointi ikäihmisten hoivapalveluissa

Esimiehen tuki on kehittämisen edellytys

Hyvinvoiva hoiva -hanke kehittää työprosesseja käytännönläheisesti palvelumuotoilua ja Lean-menetelmää käyttäen.

posti it-lappar

Arvovirtakuvaus työn alla.

Miten lääkkeidenjakoprosessia voisi kehittää turvallisemmaksi? Tätä pohtivat palvelutalon henkilökunta työpajassa. Kysymystä lähdettiin purkamaan palvelumuotoilun ja Lean-ajattelun menetelmin, lopputuloksena syntyi kymmenkunta asiaa, jotka voi tehdä toisin tai jossa prosessia voi yhtenäistää.

Tämä on yksi esimerkki Hyvinvoiva hoiva -hankkeen työtavoista.

Hankkeeseen osallistuvat tiimit valitsevat itse kehittämiskohteet

Päivi Mantere

Päivi Mantere.

Laurea-ammattikoulun lehtori ja projektipäällikkö Päivi Mantere on yksi palvelumuotoilun asiantuntijoista Hyvinvoiva hoiva -hankkeessa. Hän kertoo, että hankkeeseen osallistuvien yksiköiden henkilökunta tai tiimit itse valitsevat kehittämiskohteet.

– Tässäkin oli ensin kyse tiedonkulusta ja tiimin kokemuksesta siitä, että heillä ei ole tarpeeksi yhteisestä aikaa. Tätä spesifioitiin ja tiimi totesi yhdessä, että lääkkeiden jako on yksi osa tätä kokonaisuutta. Hankkeessa valitaan yksi tai muutama kohde, jota yhdessä kehitetään. Ajatuksena on, että tiimi oppii heille sopivat menetelmät, joilla he voivat jatkaa kehittämistä myös hankkeen loputtua, Mantere sanoo.

Leanin termejä käyttäen lääkkeidenjakoprosessia kehitettiin arvovirtakuvausmenetelmällä. Termi voi kuulostaa vieraalta ja vaikealta, mutta käytännössä se tarkoittaa, että prosessia käytiin yksityiskohtaisesti läpi yhdessä. Arvovirtakuvauksessa kuvataan vaiheiden lisäksi myös muun muassa hukka, joka ei tuota asiakkalle arvoa, sekä toisaalta myös asiakkaalle arvoa tuottava toiminta ja idea siitä, miten voitaisiin kokeilla jotain uutta.

– Tiimin työntekijät istuivat pöydän äärellä ja kuvasivat askel askeleelta, miten he jakavat lääkkeitä ja miten jako tuplatarkastetaan. Kävi ilmi, että prosessi tehtiin monella eri tavalla ja että aika pienin muutoksin prosessia oli mahdollista yhtenäistää ja tehdä sitä kautta tuvallisemmaksi ja sujuvammaksi.

Hankeasiantuntijat ohjaavat kehittämistä kysymyksillään

Ajankäyttö, sijaisten perehdyttäminen ja tiedonkulku ovat olleet tyypillisiä ongelmakohtia, joita yksiköissä on haluttu kehittää.

Mantereen mukaan hankeasiantuntijoiden rooli kehittämisessä on usein ulkopuolisena esittää ”tyhmiä kysymyksiä”. Miten tämä tehdään? Miksi tämä tehdään tässä järjestyksessä? Mikä tässä on haastavaa?

Hankeasiantuntijat kuuntelevat, tukevat ja ohjaavat niin, että aidosti löytyy se yhteisölle tärkeä haaste ja siihen ratkaisu.

– Me emme yritä teoreettisesti opettaa, vaan pyrkimyksenä on pystyä puhumaan käytännönläheisesti kehittämisestä heidän työnsä kautta.

Kehittäminen itsessään on vaativaa, ja usein työyhteisöissä kuulee kommentteja kuten ”ei tämä meillä toimi”, ”meillä on ihan eri organisaatio” tai ”tätä on kokeiltu jo”.

– Vuorovaikutus ja luottamus ovat tässä keskeisiä. Meidän on koko ajan oltava valppaina ja ohjattava keskustelua eteenpäin. Tärkeää on tunnistaa oikea ongelma ja kyetä näkemään se asiakkaan näkökulmasta, jotta ongelmaan voidaan löytää asiakaslähtöinen ratkaisu, Mantere sanoo.

Työkirja auttaa jatkamaan kehittämistä hankkeen jälkeenkin

Hyvinvoiva hoiva -hankkeen pilottivuosi toteutui suunnitelmien mukaisesti. Kuudessa organisaatiossa on tehty työhyvinvointikyselyt, pidetty henkilökunnan kanssa suunnitellut 3–4 yhteiskehittämisen työpajaa sekä sama määrä esimiessparraamisia. Jokaiselle organisaatiolle on myös tehty työkirja, jossa työyhteisön kanssa käytetyt menetelmät on kuvattu ja selitetty, miten niitä voi käyttää omassa kehittämisessä.

– Toivomme toki, että työkirjat ovat nyt käytössä, mutta emme voi varmistaa, että tästä on tullut toimintatapa. Olemme havainneet, että esimiehen rooli kehittämisessä on hyvin tärkeä, vaikka meidän fokuksena on henkilöstö. Henkilöstöllä on tarve nähdä, että kehitystyöllä on esimiehen tuki. Varsinkin yksityisellä puolella esimiehet vaihtuvat usein, joten haasteena on miten saada esimiehet sitoutumaan jatkamaan kehittämistä.

Hyvinvoiva hoiva -hankkeen kohderyhmänä on ikäihmisten hoivaa tarjoavat työyhteisöt, jotka ovat Covid-19-pandemian riskiryhmiä hoitavaa henkilökuntaa. Tällä hetkellä henkilökunnan työpajoja ei voi järjestää.

– Tietysti lähdemme siitä, että hankkeen tavoitteet toteutetaan, mutta joudumme aivan varmasti muokkaamaan tapoja, joilla olemme suunnitelleet sen tekevämme. Tarve prosessien kehittämiseen ei ole kadonnut mihinkään. Kun katsomme saamaamme palautetta, näemme selvästi, että yhteiselle kehittämiselle ja tekemiselle on suuri tarve.

Tietoa Hyvinvoiva hoiva -hankkeesta

Hyvinvoiva hoiva – Välmående omsorg on kaksikielinen hanke. Hankepartnereina ovat Åbo Akademi/Centret för livslångt lärande (hankekoordinaattori), Tampereen yliopisto/Johtamisen ja talouden tiedekunta, Laurea-ammattikorkeakoulu sekä Yrkeshögskolan Novia.

Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Euroopan sosiaalirahaston tuella. Osallistuminen on yksiköille ilmaista. Hanke on osa SoteKehittäjät-verkostoa, ja se toteutetaan vuosina 2019–2021.

Teksti julkaistiin 3.6.2020 Soteliiderit-uutiskirjeessä. Lisätietoa Soteliiderit-hankkeesta tämän linkin kautta

Publicerat i Suomenkieliset uutiset | Etiketter , , | Kommentarer inaktiverade för Esimiehen tuki on kehittämisen edellytys