Hanketoteuttajat kouluttautuvat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaamisessa

Hyvinvoiva hoiva -hanke järjestää muille kansalliseen Soteliiderit-verkostoon kuuluville hanketoteuttajille interaktiivisen luennon ja työpajan torstaina 29.8.2019. Teemana on tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaaminen SOTE-hanketoteutuksessa. Koulutuksessa saa konkreettisia työkaluja oman hankkeen kehittämiseen tasa-arvon näkökulmasta, mm:

 tasa-arvon ja epätasa-arvon ymmärtämiseen sote-alalla
 sukupuolinäkökulman valtavirtaistamiseen hankkeeseen
 normitietoisuuden vahvistamiseen hankkeen toiminnoissa
 sukupuolinormien purkamiseen hankkeen toiminnoissa

Tavoitteena on myös vahvistaa eri hanketoteuttajien yhteistä näkemystä sukupuolten tasa-arvosta ja kehittää yhteisiä ideoita tasa-arvon toteuttamiseksi ja edistämiseksi eri hankkeissa. Koulutus on interaktiivinen ja sisältää erilaisia harjoituksia. Lähtökohtana on osallistujien oman asiantuntemuksen hyödyntäminen ja työskentely omien työtehtävien pohjalta.

Kouluttajina ovat:
Malin Gustavsson, sukupuolitutkimuksen maisteri, Ekvalitan toiminnanjohtaja vuodesta 2008, ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasioiden asiantuntija. Gustavsson on työskennellyt tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymystenparissa yli kymmenen vuoden ajan lähinnä Suomessa, nykyään myös enemmän Ruotsissa ja muissa maissa. Hänellä on laaja kokemus sekä yksityiseltä, julkiselta että kolmannelta sektorilta. Hänellä on pitkä kokemus organisaatioiden prosessityöskentelystä ja aineiston tuottamasoisesta.

Erna Alitalo, Valtiotieteiden maisteri, joka on erikoistunut sukupuolten tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyviin kysymyksiin. Ernalla on vankka kokemus hankesuunnittelujen johtamisesta, hankkeiden toteutuksen koordinoinnista ja seuranta- ja arviointiprosesseista. Erna tuntee erilaisia rahoitusohjelmia (mm. ESR), hankesuunnittelua ja -toteutusta tukevia prosessimalleja ja käytäntöjä, joilla voidaan vahvistaa sukupuoli- ja yhdenvertaisuusnäkökulman huomioimista niin hankesuunnittelussa, -toteutuksessa kuin -arvioinnissa

Koulutus järjestetään Helsingissä.

Ohjelma:
10.00 Tervetuloa! Välkommen! Mona Riska ja Kristina Westerén, Åbo Akademi, Hyvinvoiva hoiva – Välmående omsorg -hankkeen koordinaattorit
10.10 Sukupuolten tasa-arvo osana hanketyötä Erityisasiantuntija Annamari Asikainen, STM
10.20 Terminologia haltuun, Malin Gustavsson ja Erna Alitalo, Ekvalita
Terminologia ja hankkeen teemojen sukupuoli- ja yhdenvertaisuusnäkökulmat:

• Sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus, normit, valta, etuoikeudet. Harjoitus sukupuolesta ja hankkeen eri erikoisteemoista.
  • Normitieto ja intersektionaalisuus: mitä se on, mitä se tarkoittaa projektissa ja omassa tehtävässä

Tauko 10min

11.30 Muutosprosessi ja muutoksen tasojen hahmottaminen

• Neljän askeleen muutos prosessi omassa työssä, hyödyt ja haasteet
  • Muutoskartoitus

12.00 Ryhmätyö: Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusnäkökulmien vahvistaminen hankkeen eri toiminnoissa

•  Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusnäkökulmien pohdinta eri toimissa oman tehtävän näkökulmasta, muistilistan tai lomakepohjan avulla.

13.00 Lounas

14.00 Ryhmätyön läpikäynti, eri teemojen nostaminen

Tauko 10min

15.10 Ryhmätyön läpikäynti jatkuu, eri teemojen nostaminen
15.45 Yhteinen keskustelu miten jatkaa eteenpäin, haasteet ja mahdollisuudet.
16.30 Miten eteenpäin?

• Yhteenveto ja palaute
  • Kolme kysymystä jatkamisen tueksi (älypuhelimien kautta)
Det här inlägget postades i Suomenkieliset uutiset och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.