Praktikplats på kulturella perspektiv

Kulturella Perspektiv söker en praktikant!

Kulturella Perspektiv – Svensk etnologisk tidskrift (KP) är en expertgranskad tidskrift som publicerar texter inom etnologi och närliggande kulturvetenskapliga ämnen.
KP har funnits sedan 1992 och är sedan 2021 helt digital och finns på Publicera – Kungliga bibliotekets plattform för digitala tidskrifter. Ett stort pågående arbete är digitaliseringen av tidigare volymer för att tillgängliggöra dessa för samtida och framtida forskare samt andra intresserade läsare. För detta arbete söker vi nu en praktikant som önskar göra praktik 20 veckor (en termin) eller kortare under höstterminen 2024.
Är du en student som har läst minst till kandidatnivå inom företrädesvis etnologi eller ett annat kulturvetenskapligt och humanistiskt ämne? Är du intresserad av att lära dig mer om det redaktionella arbetet för en vetenskaplig tidskrift? Då kanske en praktik på tidskriften Kulturella Perspektiv är något för dig.

Redaktionens medarbetare är verksamma vid Umeå universitet och vid Södertörns högskola. Geografiskt kommer praktiken att vara förlagd till Södertörns högskola men en del av arbetet kommer efter överenskommelse vara möjligt att genomföra från annan ort. De huvudsakliga arbetsuppgifterna kommer att fokusera på digitalisering av KP:s arkiv men du kommer även få möjlighet att sätta dig in i det övriga redaktionella arbetet och att få lära dig hur det digitala tidskriftssystemet Open Journal Systems (OJS) fungerar. Du kommer att erbjudas handledning av någon i redaktionen.

Vi söker dig som:
•Har minst en kandidatexamen i etnologi eller närliggande ämne
•Tycker om att arbeta med text och kan läsa och förstå vetenskaplig text på svenska och engelska
•Har god förmåga till självständigt arbete
Praktik kan ingå i flera olika utbildningar. Bland annat finns vid Södertörns högskola en praktiktermin (CSN-berättigad) att söka för dig som har en kandidatexamen i etnologi.

Låter detta som något för dig? Kontakta kim.silow.kallenberg(at)sh.se med din intresseanmälan!