Kollokvium: Samverkan utbildning och arkiv – utopiska möjligheter

Arrangör: Kulturvetenskapliga nämnden vid Svenska litteratursällskapet i Finland
Tidpunkt: 17.5.2024 kl. 12–17
Plats: Svenska litteratursällskapets hus, Riddaregatan 5 i Helsingfors
Sista anmälningsdag är 28.3.2024 via formuläret. För serveringens skull, vänligen ange eventuell födoämnesallergi eller specialdiet.

Samarbeten mellan universitet och arkiv har en lång historia – inte minst så inom vetenskapsgrenar med såväl kulturhistoriska som samtidsorienterade grundströmmar. Här kan till exempel etnologi, folkloristik och historia nämnas, men listan skulle kunna göras längre.

Samarbetet har sett ut olika ut över tid och rum. I en del fall har det handlat om gemensamma insatser för att dokumentera aktuella samhällsfenomen eller kulturyttringar stadda i förändring. I andra fall har arkiven fungerat som en resurs i samband med studenternas uppsatsarbeten eller i samband med övningar i källkritik. Traditionellt sett har samarbetsformerna också omfattat studiebesök där studenter fått information om och insikt i arkivens verksamhet. Det finns givetvis ytterligare andra samarbetsformer.

Vårt intryck är att mångfalden av samarbetsformer till trots, så sker samarbetet mer sällan i en dialog som inleds redan när en universitetskurs planeras eller introduceras. Detta innebär emellanåt att samarbetet inte alltid löper friktionsfritt och framför allt innebär det att universitet och arkiv ännu inte närmat sig samarbetets fulla potential.

Under detta kollokvium ska utopiska drömmar, eller idéer om det ideala samarbetet, diskuteras samtidigt som gjorda erfarenheter och utmaningar lyfts fram. Målsättningen är att diskussionerna på sikt bidrar till att utveckla utbildningar i kulturhistoria och samtidsdokumentation genom att förstärka arkivens roll som pedagogisk partner.

Presentationer och diskussioner kommer att tematiskt kretsa kring tre områden. För det första: Vilka utmaningar och svårigheter kan identifieras med utgångspunkt i redan gjorda erfarenheter? För det andra: Vilka goda exempel från tidigare samarbeten förtjänar att lyftas fram? För det tredje: Hur skulle ett idealt samarbete se ut; vilka behov har å ena sidan universitetsutbildningar och å andra sidan arkivens anställda för att optimera samarbetet; vilka villkor styr å ena sidan universitetsutbildningar och å andra sidan arkiven och hur kan dessa villkor anpassas, förhandlas, för att optimera samarbetet?

Program

Kollokviet inleds med en lätt gemensam lunch i personalkaféet på Riddaregatan och avslutas med ett informellt mingel.

12.00 Lunch i SLS personalkafé

13.0013.15 Blanka HenrikssonFredrik NilssonMarie SteinrudIntroduktion

13.1513.45 Pia OlssonArkivering som samspel. Arkivpedagogik för mångstämmig dokumentation?

13.4514.15 Anna SundelinSkräck och avsky i arkivet. Några lärdomar från studenters möten med arkivmaterial

14.1514.45 Marie SteinrudKorta kliv i arkiv. Förutsättningar och försök i möten mellan samling och utbildning

14.4515.15 Kaffepaus

15.1515.45 Niklas HuldénAtt söka och hitta material i arkiv