Postdoktor i museologi vid Kulturen i Lund

Kulturen i Lund och Lunds universitet utlyser härmed tillsammans, inom ramen för ett samarbetsavtal, en två-årig anställning som postdoktor i museologi med särskild inriktning mot Förintelsens kulturarv med placering vid Kulturen i Lund och Institutionen för kulturvetenskaper. Utlysningen finansieras av Nordenstedtska stiftelsen.

Minst 80 procent av arbetstiden ska utgöras av egen forskning. En postdoktor ska under anställningstiden utveckla sin självständighet som forskare och skapa förutsättningar för vidare meritering. Undervisning, handledning och andra undervisningsrelaterade uppgifter kan förekomma inom ramen för anställningen, dock till högst 20 procent av arbetstiden.

Forskningen ska innebära museologiska perspektiv på museers samling och utställningar av Förintelsen. Förintelsen och dess associationer till europeisk minneskultur är komplex och mångbottnad. Den museologiska forskningen förväntas omfatta kritiska och fördjupande perspektiv på de svenska historienarrativ som kopplats till Förintelsen, med särskilt fokus på kulturarv, dess konstruktion och förmedling. Forskningen skall även knyta an till internationella studier av detta ämne och bidra med kunskap och nya perspektiv på temat som kan användas i den nya utställning som planeras med utgångspunkt från Kulturens Ravensbrücksamling.

Sista ansökningsdag är den 15 april 2024.